Artykuł:
Co to jest motywacja?
Napisany przez LH, dnia 2017-03-13 13:57:37
To chyba jedno z najczęściej zadawanych pytań w trakcie szkoleń dla menagerów i kierowników. Chciałoby się rzec, że w pracy i nauce powinna być wykorzystywana motywacja wewnętrzna, ale świat nie jest tak prosty, jak byśmy oczekiwali. Najważniejszą rzeczą w zarządzaniu ludźmi jest nie demotywowanie. Po prostu trzeba w taki sposób współpracować z innymi, by byli oni zadowoleni z wykonywanej pracy, a to daje duże szanse na to, że będą pracować efektywnie.
Po pierwsze doceniać
Dobry szef musi zauważać wkład pracownika i efekty jego działań, ponieważ docenianie pracy pozwala na wyzwalanie kreatywności. W momencie, kiedy takich pozytywnych wzmocnień zabraknie, powstaje frustracja i rośnie brak satysfakcji. Zauważanie sukcesów i porażek pracownika i rozmowa z nim na ten temat powoduje, że ma on przeświadczenie, że jego praca jest ważna i potrzebna. Sam fakt zainteresowania ty, co robią pracownicy, stawia ich w pozycji odpowiedzialnej za funkcjonowanie całego zespołu.
Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj
Prosta rozmowa pozwoli także dowiedzieć się, jakie trudności pracownik ma w pracy, co się dzieje w jego życiu osobistym, jakie ma zainteresowania i czym się zajmuje poza godzinami. A to wpływa na stworzenie systemu motywacyjnego dostosowanego do konkretnego człowieka. W rozmowie zawsze kieruj się bardzo prostymi zasadami. Poświęć każdemu pracownikowi minutę dziennie. Nawet jeśli zarządzasz tak dużą firmą jak dziuk.co to bez problemu uda ci się wygospodarować na to czas. Dobrym pomysłem na dostrzeżenie dobrze wykonanego zadania czy szczególnego zaangażowania jest nawet wysłanie maila czy sms-a z podziękowaniem za dobrą pracę. Zauważ, w jakim nastroju jest pracownik, dostrzegaj profesjonalizm i zaczynaj rozmowę od pozytywnych aspektów. Jeśli pracownik ma problem, wysłuchaj go i postaraj się znaleźć wspólnie z nim rozwiązanie danej sytuacji. Pamiętaj, że zanim wprowadzisz zmiany w zarządzaniu firmą czy na jakimkolwiek poziomie komunikacji, zapytaj o zdanie swoich pracowników. W końcu to oni najlepiej wiedzą, co w firmie doskonale działa, a co kuleje. Warto po prostu ich posłuchać. Dobrze zmotywowany zespół podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami.
Jeśli znasz pasje swoich ludzi, możesz w prosty i czasem nawet niedrogi sposób pokazać, że są dla ciebie ważni. Czasem zaproszenie na ważny mecz dla pasjonata piłki nożnej będzie ważniejsze niż podwyżka. A dobrze zorganizowana impreza integracyjna może na nowo stworzyć zgrany zespół.
Użyte tagi: motywacja