Artykuł:
Raport: Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce
Napisany przez www.e-konferencje.pl, dnia 2011-01-26 10:01:51
Jak wyglądała organizacja spotkań i wydarzeń w obrębie turystyki biznesowej w roku 2009 w Polsce? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce"(Poland Meetings and Events Industry 2010) przygotowany przez Convention Bureau of Poland Polskiej Organizacji Turystycznej przy współpracy z Katedrą Turystyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. To pierwsza taka publikacja na rynku polskim.
Przemysł spotkań jest ważną dziedziną polskiej gospodarki i generuje spore zyski dla poszczególnych regionów. Raport powstał, by zanalizować wielkość tych wydarzeń na terenie naszego kraju. Zalicza się do nich konferencje/kongresy, targi, wydarzenia korporacyjne i motywacyjne.
Analizie poddanych zostało około 4 000 spotkań i wydarzeń, które odbyły się w 2009 roku. Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) opracowała kryteria, jakie musi spełniać dane wydarzenie lub spotkanie, by uwzględnić je w tej statystyce: jest to czas trwania (powyżej 4 godzin), liczba uczestników (minimum 10) oraz miejsce (obiekt musi zostać opłacony w tym celu).
Na podstawie systematycznych analiz powstał raport „Statistic Report the International Association Meetings Market”. Według danych w 2009 roku w Polsce swoje spotkania (113) zorganizowały 103 stowarzyszenia, o 16 mniej w porównaniu z rokiem 2008. Najwięcej spotkań odbyło się w USA (595), Niemczech (458) i Hiszpanii (360). Polska w tej klasyfikacji znajduje się na 29 miejscu. W rankingu miast 49 miejsc zajmuje Warszawa (32 spotkania), 53 - Kraków (30 spotkań) oraz 183 - Poznań (9 spotkań) i Gdańsk – 231 miejsce (7 spotkań). Analizie poddane zostały także miesiące, w których odbywa się najwięcej spotkań: do tej grupy należy wrzesień (569), październik (411) i listopad (436). Najmniej spotkań odbywa się w wakacje- w lipcu ich liczba wyniosła 214, a w sierpniu tylko 183. Pod względem długości trwania spotkań, zdecydowanie przeważają wydarzenia krótsze niż 3 dni (ponad 93 %), te trwające od 4 do 10 dni to tylko 5 %, natomiast spotkania powyżej 11 dni to znikomy procent wszystkich wydarzeń (2%).
Wzięto pod uwagę także liczbę uczestników w poszczególnych kategoriach. Bezkonkurencyjne okazały się targi i wystawy (stanowią ponad 46 % wszystkich wydarzeń), które odwiedziło 609 158 osób. Kongresy i konferencje (35 %) zgromadziły ogólną liczbę 459 322 osób. W dalszym polu są wydarzenia korporacyjne (10%) i motywacyjne (9%) - udział w nich wzięło odpowiednio 130 992 i 121 660 ludzi. Najwyższą frekwencję zanotowano we wrześniu (199 583 tys.), co nie może dziwić, ponieważ w tym miesiącu odbyło się najwięcej spotkań. Najmniej uczestników pojawiło się na styczniowych wydarzeniach- niespełna 55 tys.
Wśród statystyki dotyczącej narodowości uczestników zdecydowaną większość stanowią obywatele z polskim paszportem (ponad 95%), w dalszej kolejności Europejczycy (4 %), natomiast Azjaci i Amerykanie stanowią znikomy odsetek delegatów. A jakie tematy dominowały podczas spotkań? - największą grupę stanowią nauki humanistyczne (31%), technologiczne (20%) oraz medyczne (18%).
Przemysł spotkań i wydarzeń ścisłe powiązany jest z branżą noclegową. Największe zapotrzebowanie na usługi hotelowe występuje w Warszawie – udział stolicy w tym rynku to ponad 42 %, podczas gdy kolejne miasta na tej liście (Wrocław i Poznań) osiągnęły poziom 24%. Daleko plasuje się na tej liście Gdańsk- zaledwie 5 % - to i tak więcej niż Katowice i Szczecin (po 2 %). Dużą niespodzianką w tym zestawieniu jest brak Krakowa.
Raport obrazuje sytuacje przemysłu spotkań i wydarzeń w obrębie turystyki biznesowej. Jego pełna wersja znajduje się na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Użyte tagi: raport, przemysł spotkań i wydarzeń w polsce, konferencje, convention bureau of poland