Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Rola kultury organizacyjnej (ang. corporate culture) w prowadzeniu działalności gospodarczej

Napisany przez white, dnia 2019-03-19 08:57:02

Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga wszechstronnych umiejętności i wielu obowiązków. Przy prowadzeniu biznesu nie można jednak zapominać o panującej w zespole atmosferze i identyfikacji pracowników z celami firmy. Właściwie budowana kultura organizacyjna stwarza bowiem długoterminowe, pozytywne efekty dla każdego start-upu i biznesu.

Nowy biznes to nie tylko pomysł i jego wykonanie

 

Popularne start-upy, czyli małe, często jednoosobowe nowopowstałe działalności gospodarcze, mnożą się w Polsce w przyśpieszonym tempie. Zwykle zakładane są przez młodych ludzi, którzy szukając innowacyjnej usługi, technologii lub produktu, zamierzają podbić świat. Używane analizy SWOT, projekcje zysków i strat, określanie zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych firmy, a także znajdowanie odpowiedniego rodzaju finansowania dla przedsiębiorstwa to niezwykle ważne czynności dla każdego nowo powstającego przedsiębiorstwa. Więcej kluczowych informacji na ten temat można przeczytać na stronie Startup PFR.

Nie należy jednak zapominać o tzw. miękkiej podstawie każdego biznesu, czyli o pracownikach i współpracownikach, ich nastawieniu wobec firmy, kadry zarządzającej i przyszłościowych celów. Jednym z ważniejszych elementów zwiększających prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu przez firmę jest kultura organizacyjna.

 

 

Kultura organizacyjna i jej wpływ na efektywność biznesu

 

Kultura organizacyjna (ang. corporate culture) jest kluczową częścią składową współczesnej teorii zarządzania przedsiębiorstwem. Oznacza ona zarówno klimat, atmosferę panującą w przedsiębiorstwie, jak i tożsamość pracowników oraz ich związek z firmą. Innymi słowy, kultura organizacyjna to pewien system znaczeń, przyjmowanych przez osoby funkcjonujące w organizacji. Może ona być bardziej zaangażowana lub mniej, pracownicy mogą się bardziej identyfikować z firmą lub pracować wyłącznie dla osiągania zysków finansowych.

Implementacja właściwej, prorozwojowej kultury organizacyjnej to ciągły i nieskończony proces. Polega on na wytwarzaniu przez firmę wspólnej płaszczyzny działania, pozwalającej pracownikom na lepszą identyfikację z firmą, co z kolei wpływa na efektywność przedsiębiorstwa. Jak tworzyć kulturę organizacyjną w biznesie? Przede wszystkim należy wykorzystywać pozapłacowe środki motywacyjne i integracyjne. Wspólne wyjazdy, szkolenia, benefity w postaci karnetów do kina lub na siłownie wzmacniają więzy zespołu, czyniąc go długoterminowo mniej podatnym na konflikty wewnętrzne, a przez to efektywniejszym. Nie należy zapominać także o włączaniu pracowników w projektowanie celów firmy. Badania jasno wykazują, że osoby, które utożsamiają się z celami firmy, w praktyce dążą bardziej do osiągnięcia ich poprzez swoją pracę. Dzięki wiedzy i działaniom na rzecz tworzenia kultury organizacyjnej nawet młody start-up może stać się unikalnym i pozytywnie rozpoznawalnym miejscem pracy, w którym pracownicy i kadry zarządzające tworzą zgrany zespół identyfikujący się z firmą, a nie zbiór „wolnych atomów”.

Użyte tagi: kultura, biznes, firma, działalność

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.