Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o zmianach w ISO 9001

Napisany przez LH, dnia 2017-12-18 09:48:16

Za sprawą norm ISO 9001 możliwe jest zarządzanie jakością w przedsiębiorstwach i organizacjach. Warto zapoznać się ze zmianami, które każda z firm musi wdrożyć w swoich systemach zarządzania w 2018 roku, aby być zgodnym z nowa wersją normy. Czasu nie pozostało wiele, zobaczmy więc, jakie aspekty funkcjonowania naszej organizacji należy jeszcze poprawić.

Czym jest audyt ISO 9001?

Audyt jakości to, najprościej mówiąc, proces zmierzający do stwierdzenia, czy firma lub instytucja audytowana spełnia określone wymagania i kryteria standardu. Audyt jest badaniem o charakterze usystematyzowanym i w pełni niezależnym.

Jakie są zmiany w ISO 9001?

Poprzednie zmiany w standardzie ISO 9001 były kosmetyczne. Obecną aktualizację normy można potraktować jako rewolucję. Poniżej najważniejsze zmiany.

 

Zmiana 1: struktura normy

Znowelizowana norma ISO 9001 składa się z 10 rozdziałów. Zmiany, które wejdą w życie w 2018 roku, zupełnie zmieniają strukturę normy, przystosowując ją do 10 punktowego schematu stopniowo wdrażanego w innych standardach systemów zarządzania wydawanych przez ISO

Zmiana 2: zasady zarządzania jakością

W nowej wersji normy obowiązywać będzie 7, a nie – jak dotychczas – 8 zasad zarządzania jakością. Część nazw i interpretacji tych zasad uległy zmianie. Nie będzie już zasady dotyczącej podejścia systemowego. W przypadku pozostałych zasad zarządzania jakością nie ma większych zmian. Jedną z ważniejszych jest próba stworzenia takiego systemu zarządzania, aby pracownicy sami chcieli zaangażować się we wprowadzanie zmian i w rozwój całej organizacji. Pewne modyfikacje dotyczą również zasady dotyczącej ciągłego doskonalenia. Eksperci doszli bowiem do wniosku, że proces samodoskonalenia kiedyś się kończy i jest uzależniony od kwestii ekonomicznych.

Pewnym novum jest również zarządzanie relacjami, które zostało potraktowane szerzej i rozciągnięte również na relacje z klientami i odbiorcami, a nie – jak to miało miejsce do tej pory – wyłącznie na dostawców. Istotne jest również budowanie pozytywnych relacji z lokalną społecznością, które bazuje na społecznej odpowiedzialności biznesu.

 

Zmiana 3: zarządzanie ryzykiem

To zupełnie nowy rozdział, jaki pojawia się w normie ISO 9001. Jego istotą jest identyfikacja zewnętrznych i wewnętrznych czynników, które składają się na kontekst działania organizacji. Wszelkie procesy i zasoby wchodzące w skład wewnętrznych czynników dają nam szerokie pole do działania. Możemy nauczyć się jak najlepiej wykorzystywać czynniki kontekstu wewnętrznego w taki sposób, aby radzić sobie z negatywnymi czynnikami, jakie napotykają na nas z zewnątrz, a na które nie mamy wpływu. W taki sposób będziemy wdrażać proces zarządzać ryzykiem. Więcej na temat szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka można dowiedzieć się, zapisując się na szkolenie audytor iso 9001.

 

Zmiana 4: cele jakości

Do niedawna cele jakości nie były należycie wykorzystywane w systemie wdrożonym w organizacji. Nowelizacja normy ISO 9001 pozwala na nowo spojrzeć na cele jakości. Obecnie muszą one być istotne z punktu widzenia klienta i jego potrzeb (nawet wtedy, gdy bezpośrednio go nie dotyczą), być zgodne z polityką firmy i być mierzalne. Zmieniło się również podejście także do monitorowania i aktualizowania celów jakości, a także jej planowania.

 

Zmiana 5: dokumentacja

Organizacje mogą w sposób bardziej elastyczny dokumentować swój system zarządzania jakością wg. normy ISO 9001. Firma nie musi już prowadzić księgi jakości, choć wiele organizacji z pewnością z przyzwyczajenia pozostanie przy tej formie dokumentacji.

 

Zmiana 6: łańcuch tworzenia wartości

Znowelizowana norma traktuje ten aspekt znacznie szerzej aniżeli dotychczas. Nowe podejście uwzględnia szeroką współpracę z wobec kontrahentami i pośrednikami oraz ich rozwój i zaangażowanie w ich systemy zarządzania jakością.

Użyte tagi: ISO, normy, zarządzanie jakością, firma

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.