Niedługo półmetek wakacji

Już niedługo półmetek wakacji, dla niektórych wymarzone wyjazdy są już tylko cudownym wspomnieniem, jednak dla wielu osób decyzja o wakacjach spychana jest na ostatnią chwilę.

Już niedługo półmetek wakacji, dla niektórych wymarzone wyjazdy są już tylko cudownym wspomnieniem, jednak dla wielu osób decyzja o wakacjach spychana jest na ostatnią chwilę.

 

Nie lubimy zastanawiać się z wyprzedzeniem nad miejscem naszego wypoczynku, nad biurem podróży, nad ubezpieczeniami, jednak wyjazdy zagraniczne zdecydowanie tego wymagają. Zapobiegliwość w tym przypadku procentuje, a i większe kłopoty omijają nas szerszym łukiem.

 

Na co najczęściej narzekamy przy organizacji naszego wyjazdu. Okazuje się, że najgorsze są dla nas podwyżki, do których nie byliśmy umyślnie lub też nie przygotowani i uprzedzeni. Podwyżki dotyczące ceny wycieczki, kosztów transportu, czy też kursu walut. Zawierając umowę z biurem podróży warto czytać wszystko to, co napisane jest małym druczkiem, bo właśnie tam kryją się te negatywne niespodzianki.

 

Mimo, że generalna zasada jest taka, że cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, jednak w pewnych wyjątkowych sytuacjach ustawa o usługach turystycznych ( art. 17 ) dopuszcza możliwość podwyższenia ceny. Jednakże w takim przypadku umowa zawarta z klientem musi wyraźnie przewidywać możliwość podwyższenia ceny, a ponadto  organizator turystyki musi udokumentować wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:

1) wzrostu kosztów transportu ,

2) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,

3) wzrostu kursów walut.

W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona z jakichkolwiek powodów.

Konsument w tym przypadku nie może odstąpić od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych, ponieważ cena wycieczki uległa podwyżce z powodu wzrostu kosztów transportu. Konsument miałby prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych na podst. art. 14 ust.5 ustawy o usługach turystycznych ( DzU nr 223, poz.2268 z 2004 r. – tekst jednolity ), gdyby biuro podróży podwyższyło  cenę imprezy  z innych przyczyn niż wymienione wyżej  w pkt 1 – 3.

 

Warto sprawdzić wiarygodność i solidność biura podróży. A najważniejsze jest ustalenie, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie [tel. (22) 693 46 47]. Wszystkie te dane możemy również sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych pod adresem internetowym: http://turystyka.crz.mg.gov.pl

 

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości warto przeczytać podstawę prawną o usługach turystycznych oraz przewodnik turystyczny „Polak za granicą” – tam znajdziemy najwięcej odpowiedzi na większość naszych pytań.

 

Źródło:

Podstawa prawna:

Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. ( tekst jednolity: DzU z 2004 r. Nr 223, poz.2268 ).

Oraz www.msz.gov.pl

 

M-S-M

 

Wyobraź sobie miejsce, gdzie luksus spotyka się z nieskazitelną naturą. Hotel Żubrówka ****, położony na skraju Białowieskiego Parku Narodowego, to nie tylko przestrzeń idealna do organizacji konferencji i spotkań biznesowych, ale także oaza spokoju i relaksu. Nowoczesne zaplecze konferencyjne, wykwintna kuchnia regionalna oraz szeroka gama atrakcji integracyjnych sprawiają, że każdy pobyt w tym wyjątkowym miejscu staje się niezapomnianym przeżyciem. Odkryj, jak połączyć efektywną pracę z chwilami odprężenia w otoczeniu dziewiczej przyrody!

Nowoczesny hotel Mercure Wrocław Centrum położony jest w kulturalnym,
handlowym i komunikacyjnym centrum Wrocławia – w sąsiedztwie największych
atrakcji turystycznych miasta, takich jak Rynek i Ostrów Tumski,
Muzeum Narodowe wraz z Panoramą Racławicką. Hotel oddalony jest 11 km
od międzynarodowego Portu Lotniczego Wrocław im. Mikołaja Kopernika,
a od dworca kolejowego i autobusowego jedynie 1 km. Do dyspozycji gości
hotelowych oddany jest monitorowany parking na ponad 200 miejsc.

Hotel St. Bruno **** to jedyny tej klasy hotel położony na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. We wnętrzach tego czterogwiazdkowego hotelu odnaleźć można atmosferę kurortu okresu międzywojennego XX w., kiedy to Giżycko było modnym i prestiżowym mazurskim kurortem. Hotel pomieści jednocześnie 170 osób, w stylowych, klimatyzowanych apartamentach i pokojach, wyposażonych według najwyższych standardów.