Już niedługo półmetek wakacji, dla niektórych wymarzone wyjazdy są już tylko cudownym wspomnieniem, jednak dla wielu osób decyzja o wakacjach spychana jest na ostatnią chwilę.
Nie lubimy zastanawiać się z wyprzedzeniem nad miejscem naszego wypoczynku, nad biurem podróży, nad ubezpieczeniami, jednak wyjazdy zagraniczne zdecydowanie tego wymagają. Zapobiegliwość w tym przypadku procentuje, a i większe kłopoty omijają nas szerszym łukiem.
Na co najczęściej narzekamy przy organizacji naszego wyjazdu. Okazuje się, że najgorsze są dla nas podwyżki, do których nie byliśmy umyślnie lub też nie przygotowani i uprzedzeni. Podwyżki dotyczące ceny wycieczki, kosztów transportu, czy też kursu walut. Zawierając umowę z biurem podróży warto czytać wszystko to, co napisane jest małym druczkiem, bo właśnie tam kryją się te negatywne niespodzianki.
Mimo, że generalna zasada jest taka, że cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, jednak w pewnych wyjątkowych sytuacjach ustawa o usługach turystycznych ( art. 17 ) dopuszcza możliwość podwyższenia ceny. Jednakże w takim przypadku umowa zawarta z klientem musi wyraźnie przewidywać możliwość podwyższenia ceny, a ponadto organizator turystyki musi udokumentować wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
1) wzrostu kosztów transportu ,
2) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
3) wzrostu kursów walut.
W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona z jakichkolwiek powodów.
Konsument w tym przypadku nie może odstąpić od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych, ponieważ cena wycieczki uległa podwyżce z powodu wzrostu kosztów transportu. Konsument miałby prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych na podst. art. 14 ust.5 ustawy o usługach turystycznych ( DzU nr 223, poz.2268 z 2004 r. – tekst jednolity ), gdyby biuro podróży podwyższyło cenę imprezy z innych przyczyn niż wymienione wyżej w pkt 1 – 3.
Warto sprawdzić wiarygodność i solidność biura podróży. A najważniejsze jest ustalenie, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie [tel. (22) 693 46 47]. Wszystkie te dane możemy również sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych pod adresem internetowym: http://turystyka.crz.mg.gov.pl
Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości warto przeczytać podstawę prawną o usługach turystycznych oraz przewodnik turystyczny „Polak za granicą” – tam znajdziemy najwięcej odpowiedzi na większość naszych pytań.
Źródło:
Podstawa prawna:
Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. ( tekst jednolity: DzU z 2004 r. Nr 223, poz.2268 ).
Oraz www.msz.gov.pl
M-S-M