Szkolenia mają za zadanie podnosić kwalifikacje osób, które biorą w nich udział. Można podzielić je na dwie podstawowe grupy:
– szkolenia podnoszące kwalifikacje (czyli szkolenia rozwijające tak zwane umiejętności twarde),
– szkolenia rozwijające umiejętności miękkie.
Szkolenia dla handlowców
Osoby pracujące w handlu powinny się nieustannie szkolić i rozwijać. Oprócz zdobywania kolejnych kompetencji twardych (czyli wiedzy na temat technik sprzedaży, wiedzy o oferowanych produktach), bardzo ważne jest szkolenie rozwijające tak zwane umiejętności miękkie, czyli:
– umiejętność autoprezentacji,
– umiejętność jasnego przedstawiania sytuacji,
– zdolność zachowania spokoju,
– pozytywne nastawienie do świata i ludzi,
– cierpliwość,
– asertywność,
– umiejętność rozmowy z drugim człowiekiem.
Szkolenia z zakresu umiejętności miękkich mają za zadanie wskazać sprzedawcy, które z jego zachowań są wskazane, by sprzedaż wzrosła. Wbrew pozorom to, w jaki sposób przedstawimy oferowany przez nas produkt, może mieć duży wpływ na to, czy i za ile zostanie on sprzedany.
Szkolenia dla handlowców z umiejętności twardych
Do tego typu szkoleń zaliczamy przede wszystkim szkolenia związane z:
– wiedzą o oferowanych produktach,
– technikami sprzedaży,
– nauką nowych języków obcych,
– nauką obsługi oferowanych produktów.
Nabywanie kolejnych umiejętności twardych może wpłynąć pozytywnie na umiejętności miękkie sprzedawcy. Handlowiec z większą wiedzą techniczną na temat produktu, który oferuje, jest w stanie mówić z większą pewnością siebie i otwartością na klienta. Wzrost ilości wiedzy praktycznej przekłada się bezpośrednio na wzrost komunikatywności oraz mniejszy stres przed pytaniem, które może zadać klient, a na które handlowiec nie będzie znał odpowiedzi.
Szkolenia z technik sprzedaży
Aby móc skutecznie sprzedawać oferowane przez siebie produkty, warto zapoznać się z najpopularniejszymi i najskuteczniejszymi technikami sprzedaży. Z pewnością zaliczają się do nich:
– metoda wzajemności, polegająca na odwdzięczaniu się za to, co się otrzymuje. Taka technika nie zawsze pozwala zarobić krocie już przy pierwszych transakcjach. Czasami trzeba poczekać, zanim inwestycja się zwróci. “Inwestując” w taką relację z klientem nie ma się nigdy pewności, czy się opłaci, jednakże nic nie można stracić.
– metoda pozytywnego nastawienia. Osoby uśmiechnięte potrafią sprzedać dużo więcej, niż osoby bardzo stonowane i ponure.
Na szkoleniu z zakresu technik sprzedaży można poznać znacznie więcej skutecznych metod. Dobry handlowiec będzie wiedział, którą technikę zastosować w zależności od sytuacji.
Czy opłaca się chodzić na szkolenia?
Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – zdecydowanie się opłaca. Niezależnie od zakresu szkolenia, rozszerza ono naszą wiedzę o danym zagadnieniu. Ponadto handlowiec, który odbywa szkolenia regularnie jest bardziej pewny siebie i otwarty na innych ludzi. Oznacza to, że nawet szkolenia z zakresu twardych kompetencji mogą mieć dobry wpływ na miękkie kompetencje handlowca. Dlatego warto się szkolić.