Czym jest plakat reklamowy?
Plakat jest jednym z nośników reklamy i ma niezwykle bogatą historię. Początkowo plakaty pełniły funkcje informacyjne i propagandowe, ale z czasem stawały się małymi dziełami sztuki, dzięki czemu zaczęły pełnić także funkcję dekoracyjną. Wykorzystany w celach reklamowych plakat, jest doskonałym sposobem promocji osób, wydarzeń, produktów. Umiejscowiony w sferze publicznej musi przyciągać wzrok i skłonić do poszukania większej ilości informacji na dany temat.
Cechy plakatu reklamowego
1. Prostota
Nowoczesny plakat reklamowy powinna przede wszystkim cechować prostota. W przypadku tej formy reklamy, tekst powinien być oszczędny – czasem wystarczy jedno chwytliwe hasło. Prostota dotyczy także kroju pisma oraz doboru materiału graficznego. Takie podejście sprawi, że plakat będzie czytelny. Dobrze jest trzymać się zasady „mniej znaczy więcej”, ponieważ jasny i oszczędny komunikat ma większe szanse na dotarcie do potencjalnych klientów.
2. Estetyka wykonania
Dbałość o szczegóły to podstawa skutecznego plakatu reklamowego. Zaprojektowanie go powinno się więc zlecić specjaliście. Drukowanie plakatów najlepiej powierzyć profesjonalnej drukarni, dysponującej dobrej jakości papierem.
3. Spójność
Dobry plakat powinien być spójny z innymi materiałami promującymi firmę. Przed przystąpieniem do projektowania plakatu, trzeba wziąć pod uwagę to, aby odnosił się do zasad budujących wizerunek marki.
4. Przyciąganie uwagi
Przemyślany i dobrze skomponowany plakat wzbudza zainteresowanie, intryguje. Aby został dostrzeżony, najlepiej zastosować kontrastowe zestawienia kolorystyczne. Z delikatnych i subtelnych barw lepiej zrezygnować, bo nie zwracają uwagi przechodniów. Kreatywna kompozycja, użyta symbolika w nietuzinkowy sposób, zaskakujący slogan, zabawa materiałem graficznym? Dobry jest każdy pomysł, który wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji, o ile jest wykonany z poczuciem estetyki.
Najczęstsze błędy w projektowaniu plakatów reklamowych
Często widywane są plakaty, które zbyt mało eksponują logo firmy, przez co odbiorcy nie mają pewności, kto jest nadawcą komunikatu. Drugim błędem jest nadmiar treści na plakacie, co sprawia, że upodabnia się on do ulotki. Tymczasem siłą skutecznego plakatu powinna być oszczędność i minimalizm. Na ulicach miast widywane są także mało estetyczne plakaty – stąd tak ważne jest powierzenie przygotowania projektu i druku plakatów specjalistom.
Aby plakat reklamowy spełniał swoją funkcję i skutecznie promował Twoją firmę, musi być czytelny i prosty w formie. Współczesne trendy dotyczące projektowania często odwołują się do symboliki użytej w przewrotny sposób. O sile dobrego plakatu decyduje także jego estetyka, która zakłada użycie wysokiej jakości materiałów do wydruku plakatu.