Praca z domu ma mnóstwo zalet, ale i wad. Jednak efektywność i wygoda wykonywania obowiązków w takim trybie uzależniona jest przede wszystkim od podejścia i sprawnej organizacji. Jak maksymalnie usprawnić i uprzyjemnić sobie pracę na home office?
Praca z domu – wybawienie czy udręka?
Praca w trybie home office dla jednych jest spełnieniem marzeń, a dla innych męczarnią. Wszystko zależy od wielu czynników.
Ci, którzy mieli już okazję pracować z domu lub ci, którzy swoje obowiązki wykonują w trybie mieszanym (praca raz z biura, raz zdalna), mają już pewne doświadczenie z tym specyficznym trybem pracy i łatwiej przestawić im się na przymusowe wykonywanie obowiązków w tym schemacie.
Nie każdy jednak miał okazję przetestować home office i pierwsze zderzenie z nim może wydawać się bardzo trudne, a obowiązki domowe i zawodowe wręcz niemożliwe do pogodzenia.
Wstajesz rano i niby wszystko jest pozornie jak dawniej: zjadasz śniadanie, ubierasz się i myślisz o tym, jakie zadania dziś na Ciebie czekają. Różnica jest jednak taka, że zamiast wyjść do pracy jak zwykle, siadasz przy własnym biurku i zaczynasz pracować – a przynajmniej próbujesz.
W pierwszych dniach organizacja pracy w ten sposób może wydawać się niemożliwa. Jesteś przecież w domu i myślami uciekasz do tego, co trzeba zrobić. Z drugiej jednak strony musisz skupić się na zawodowych obowiązkach: odbierasz maile i telefony, musisz uczestniczyć w wideokonferencjach czy dzwonić do klientów.
Okazuje się jednak, że gdy rzucone zostaną już „pierwsze koty za płoty” i pracownik przyzwyczai się do nowego porządku pracy, przychodzi czas na same korzyści. To przede wszystkim:
-
większa wydajność;
-
mniejszy stres;
-
wyższy poziom zadowolenia ze swojej pozycji i stanowiska.
Poznaj kilka sposobów na to, by szybko przyzwyczaić się do pracy zdalnej i maksymalnie usystematyzować plan dnia.
Praca w trybie home office – 4 sposoby na to, by była efektywna i przyjemna
Pierwszym (i najważniejszym) punktem do zrealizowania jest przygotowanie sobie stanowiska pracy. Musi znaleźć się na nim laptop (lub komputer, jeśli to właśnie z niego korzystasz) i wszystkie inne przedmioty, których używasz na co dzień w pracy: notatniki, segregatory z dokumentami, pieczątki, telefon…
Jeśli będziesz mieć wszystko w zasięgu ręki, nie będziesz się rozpraszać w poszukiwaniu ich.
Druga bardzo ważna kwestia to ta, by do pracy w miarę możliwości zapewnić sobie ciche i ustronne miejsce. Nie ma nic gorszego niż współlokatorzy przechodzący za plecami w trakcie wideokonferencji czy głośne rozmowy, które zakłócają spokój pracy.
Jeśli Twój czas pracy jest zadaniowy, wyznacz sobie sztywne godziny, w których będziesz realizować zadania. Zachowuj się dokładnie tak, jak w pracy – łącznie z przerwami. Praca z domu sprzyja rozpraszaniu się i robieniu tych rzeczy, na które dotąd nie było czasu (pranie, sprzątanie, gotowanie). Efekt jest jednak zazwyczaj taki, że pracujesz w nocy lub nie wyrabiasz się z obowiązkami. Pracuj najlepiej w stałych godzinach – tak, jak dotąd w biurze.
- Poznaj – Najbardziej opłacalne płatne ankiety
Po godzinach pracy odetnij się zupełnie od obowiązków – nie sprawdzaj służbowej poczty i zachowuj się tak, jak dotąd po powrocie z biura.
Organizacja nowego porządku pracy zakłada zwykle również nowy sposób komunikacji zdalnej z pozostałymi członkami zespołu. W tym celu niezwykle przydatne są różne programy do pracy zdalnej lub program do wideokonferencji, które maksymalnie ułatwiają kontakt.
Pierwsze dni pracy zdalnej z pewnością będą specyficzne i trudne. Jednak dość szybko po narzuceniu sobie porządku, a także przy korzystaniu ze wsparcia rozwiązań dedykowanych pracy na home office, może okazać się, że wcale nie będziesz mieć już ochoty na powrót do biura!