Coraz więcej osób sięga po drip czy chemex oraz kawy speciality, wprost z palarni. Kawa smakuje najlepiej, gdy zostanie zrobiona z ziaren zmielonych bezpośrednio przed zaparzeniem, świeżo wypalonych. Renomowane kawiarnie odwiedza codziennie mnóstwo klientów i to już nawet z samego rana, w przerwie na lunch czy po pracy albo po prostu w celu spędzenia miło wolnego czasu samemu lub ze znajomymi. Jeśli stworzy się klimatyczne miejsce, umiejętnie zaaranżowane, zapewni profesjonalną obsługę i wyborną kawę, zadba o marketing, można liczyć na niemałe kolejki klientów w swojej kawiarni.
Co będzie potrzebne w każdej kawiarni?
Najważniejsza w kawiarni jest oczywiście kawa. Znaczenie ma to, w jaki sposób i w czym zostanie podana, ale kluczowa jest zawsze jakość. Nie należy stawiać na najtańsze rozwiązania, bo cena idzie w parze z jakością. Jeśli kawa będzie słabej jakości, odbije się to niekorzystnie na wizerunku firmy, a negatywne opinie to prosta droga do utraty klientów i problemów z pozyskaniem nowych. Jeżeli kawiarnia nie będzie zarabiać, kwestią czasu będzie jej zamknięcie, bo nikt nie będzie przecież przez cały czas dopłacać do biznesu nieprzynoszącego zysków.
Otwierając kawiarnię należy znaleźć dobrą palarnię kawy i kupować na bieżąco świeże ziarna. Karygodne jest zapatrywanie się w markecie, w którym na próżno jest liczyć na znalezienie wysokiej jakości ziaren. Oferowane tam produkty tworzone na masową skalę to nic innego jak mieszanina ziaren z różnych dostaw i plantacji, które zostały mocno wypalone. Nikt nie będzie zadowolony, jeśli zaoferuje się mu napój o gorzkawo-kwaskowatym smaku. Najlepszym wyborem będzie kawa speciality, czyli produkt najwyższej jakości, na który składają się wyłącznie starannie wyselekcjonowane ziarna. Z takiego surowca można zaparzyć kawę o niezwykłych walorach smakowo-zapachowych, która spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Palarnie kawy poddają ziarna odpowiedniej obróbce termicznej, dzięki czemu napój smakuje wyśmienicie.
Znaczenie ma nie tylko dobór odpowiedniego dostawcy ziaren, ale też metody parzenia kawy. Dobrej jakości sprzęt i akcesoria do parzenia kawy to coś, czego nie może zabraknąć w żadnej kawiarni. Profesjonalne urządzenia są relatywnie drogie, ale będzie to długoterminowa inwestycja. Nowoczesny ekspres i młynek do kawy wysokiej klasy to konieczność. W przypadku ograniczonego budżetu można rozważyć wzięcie sprzętu w leasing, co przełoży się na comiesięczne raty w wysokości kilkuset złotych. Kawiarnia nie używa wyłącznie ekspresu i młynka, ale też szereg innych urządzeń łącznie z zamrażarką, zmywarką do szkła, chłodziarką, kostkarką. Lista akcesoriów i sprzętów gastronomicznych jest długa. Potrzebne będą sztućce, filiżanki, kubki, podstawki, pucharki, cukiernice, patery, stojaki na serwatki, wazoniki, tace kelnerskie itd. W kawiarni najczęściej podaje się też wielorakie słodkości, które trzeba ładnie wyeksponować i podać . Zainwestować trzeba w umywalkę z baterią, meble gastronomiczne. Przyda się shaker do robienia koktajlów, wyciskarka do soków, fontanna do czekolady. Wybór wyposażenia i sprzętu do kawiarni zależy od profilu działalności, oferowanego przez nią menu.
O czym należy pamiętać, otwierając kawiarnię?
Każda kawiarnia potrzebuje chwytliwej nazwy, łatwej do zapamiętania, wskazującej na renomę lokalu. Nazwa stanowi wizytówkę dla firmy, dlatego jej wybór musi być dobrze przemyślany. Bardzo ważny jest również wystrój wnętrza, należy stawiać na komfort, przytulność, estetykę. Zasada jest taka, aby aranżacja odzwierciedlała specyfikę lokalu, podkreślała wyjątkowość marki. Znaczenie ma dobór odpowiedniej kolorystyki i dekoracje. Pomyśleć trzeba również nad oprawą muzyczną, która również pomoże w stworzeniu przytulnego klimatu. Trzeba pamiętać o prawach autorskich, dlatego lepiej nie ryzykować i narażać się niepotrzebnie na ewentualne kary, ale podpisać umowę, dzięki czemu będzie można bezproblemowo emitować preferowaną muzykę. Trzeba też zastanowić się nad tym, czy w kawiarni będzie sprzedawany alkohol – jeśli tak, to trzeba najpierw uzyskać koncesję, co wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami i formalnościami do załatwienia. Nie można też zapomnieć o znalezieniu odpowiedniego oprogramowania komputowego do kawiarni oraz dostawców. Istotne jest promowanie swojej kawiarni – zarówno lokalnie, jak i w Internecie. O otwarciu kawiarni warto poinformować w Social Media, za pomocą spotu w radio, artykułu w lokalnej prasie.