Zakładamy sklep internetowy

Własny sklep internetowy to niegłupi pomysł na biznes. Pandemia przekonała wiele osób do częstszych zakupów w sieci, więc popyt na e-commerce jest. O czym należy pamiętać przy zakładaniu sklepu internetowego?

Po pierwsze i najważniejsze, o koncepcji: co i komu chcesz sprzedawać? To będzie miało wpływ na wszystkie dalsze decyzje. Następnie trzeba wybrać oprogramowanie sklepu internetowego, hosting itp. oraz fizyczną lokalizację firmy. Po wybraniu oprogramowania można określić wygląd sklepu w obrębie możliwości jakie ono stwarza. Natomiast jeśli chodzi o działania w świecie materialnym, to konieczne jest także określenie metod i cen dostawy oraz zawarcie umów z odpowiednimi firmami kurierskimi. Wreszcie, trzeba zdecydować się na konkretną strategię marketingową.

 

Koncepcja sklepu internetowego

Najpierw trzeba wiedzieć co właściwie chcemy osiągnąć. Chcesz sprzedawać cokolwiek czy zbudować rozpoznawalną markę własnego sklepu internetowego? Czy sklep internetowy ma być jedyną twarzą twojej firmy, czy dodatkiem do sklepu stacjonarnego? Wśród najpopularniejszych kategorii produktów sprzedawanych w znajdują się ubrania, buty i kosmetyki. Rynek odzieżowy online to dobre miejsce dla unikalnych niszowych marek, które opierają się na stałej grupie wiernych klientów i na wyróżnieniu się z tłumu. Z kolei na przykład w elektronice jest dużo generycznych sklepów sprzedających dużą gamę produktów i konkurujących przede wszystkim ceną. Jeżeli nie masz własnego produktu, można rozważyć sprzedaż w modelu dropshipping, w którym sklep internetowy zajmuje się tylko obsługą zamówień, a fizyczne towary wysyłane są bezpośrednio do klienta z hurtowni. Jednak internet to duże miejsce i można w nim sprzedawać w zasadzie wszystko. Trzeba tylko dotrzeć do odpowiedniego klienta i zaoferować mu atrakcyjną ofertę.

 

 

 

Nowoczesny sklep internetowy – oprogramowanie

Wybór oprogramowania to ważny etap, ponieważ w dużym stopniu decyduje on o tym ile kosztuje założenie sklepu internetowego, a także jakie ograniczenia będzie trzeba zaakceptować. Na szczęście nie trzeba za każdym razem tworzyć oprogramowania od podstaw, co jest dobrym rozwiązaniem tylko dla największych firm. Do wyboru są dwa typy gotowego oprogramowania: open source i SaaS. Charakterystyczne dla oprogramowania open source jest to, że podstawowy kod źródłowy, dający dostęp do głównych funkcjonalności, jest dostępny za darmo. Trzeba jednak dostosować go do potrzeb, do czego potrzebna jest osoba z fachową wiedzą, a także zapewnić hosting (czyli przestrzeń na serwerze). Za to oprogramowanie open source daje szerokie możliwości dostosowania witryny do szczególnych potrzeb sklepu. Dla początkujących sprzedawców i niewielkich sklepików polecane jest jednak zwykle oprogramowanie w modelu SaaS (ang. Software as a Service). W tym przypadku oprogramowanie sklepu zainstalowane jest na serwerach operatora, a sprzedawca korzysta z niego w zamian za regularnie opłacany abonament. Zaletą platform SaaS jest ich prostota – klient otrzymuje w zasadzie gotowy sklep wraz z hostingiem. Poza funkcjonalnością koszyka dostajemy też moduły wspierające obsługę płatności internetowych, integrację z portalami sprzedażowymi i operatorami kurierskimi, a także funkcje marketingowe: programy lojalnościowe, content marketing i promocję w mediach społecznościowych, pozycjonowaniu sklepu internetowego w wyszukiwarce google, kupony rabatowe itp. Aczkolwiek część tych modułów może być dodatkowo płatna. Wadą platform SaaS są ograniczone możliwości personalizacji, ale to nie każdemu jest potrzebne. Po wybraniu i zainstalowaniu oprogramowania można przystąpić do projektowania wyglądu sklepu, zatowarowania i planowania strategii marketingowej. Warto też napisać w tym momencie regulamin sklepu, pamiętając o prawach konsumenta.

 

Fizyczne oblicze wirtualnego sklepu

O ile nie działasz w modelu dropshipping, będziesz musiał też działać w świecie fizycznym. Tu do rozważenia masz dwie kwestie: fizyczną lokalizację sklepu i dostawy. Jeżeli chodzi o siedzibę sklepu, to najważniejsze jest czy chcesz prowadzić sprzedaż stacjonarną i jak ważny jest dla ciebie ten aspekt handlu. Kwestia dostaw jest o tyle ważniejsza, że dotyczy każdego sklepu internetowego. W tej chwili oferta kurierska dla e-commerce jest bardzo bogata. Na co się zdecydować? Zdecydowanie najpopularniejszą formą dostawy jest obecnie odbiór przesyłek w automacie paczkowym – według badań Gemius dla e-commerce Polska decyduje się na nią ponad trzy czwarte internautów kupujących w sieci. Z kolei z przesyłek kurierskich najczęściej korzysta połowa ankietowanych. Mniej popularną opcją jest odbiór przesyłki w punkcie lub sklepie stacjonarnym. Automat paczkowy jest też najpopularniejszą metodą zwrotu (tu na drugim miejscu jest kurier i zwrot w sklepie stacjonarnym). Zastanawiając się, która oferta kurierska jest najlepsza dla twojego sklepu, pamiętaj, że klienci coraz częściej oczekują darmowej dostawy i zwrotu, a cena przesyłek jest ważnym czynnikiem wpływającym na ich decyzje zakupowe.

Końska Dolina to malowniczy obiekt położony w sercu Beskidu Niskiego, tuż przy granicy ze Słowacją. Oferuje ponad 400 hektarów pięknych terenów, idealnych na rodzinny wypoczynek, firmowe wyjazdy i integrację. Znajdujące się tutaj nowoczesne sale konferencyjne, wyposażone w zaawansowany sprzęt multimedialny i szybkie Wi-Fi, tworzą komfortowe warunki do spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń. Końska Dolina zapewnia również różnorodne atrakcje, jak wycieczki konne i pikniki, które sprzyjają budowaniu relacji i inspirują.

Hotel BoniFaCio SPA & Sport położony jest blisko przyrody w malowniczym zakątku Mazowsza, zaledwie godzinę drogi od Warszawy.