Etapy sprzedaży biznesu – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Proces sprzedaży firmy to złożone przedsięwzięcie, które wymaga odpowiedniego przygotowania.

Jednym z najważniejszych etapów tego procesu jest badanie due diligence, czyli gruntowna analiza przedtransakcyjna, mająca na celu ocenę ryzyka oraz wartości firmy. Jak proces sprzedaży biznesu przebiega w praktyce? Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Zapraszamy do lektury!

 

Przygotowanie do transakcji

Przed podjęciem decyzji o sprzedaży właściciel biznesu musi zbadać rynek. Warto wówczas przeprowadzić badanie Vendor Due Diligence, które ma na celu osiągnięcie optymalnych warunków transakcji poprzez identyfikację potencjalnych ryzyk, które mogą stanowić przeszkodę lub zagrożenie dla powodzenia transakcji. Wyniki tych analiz zawierają konkretne sugestie, propozycje modyfikacji oraz różne scenariusze wyceny.

Istotne jest tutaj wsparcie doświadczonych doradców, dzięki którym wzrośnie szansa na znalezienie potencjalnych inwestorów.

Po podjęciu decyzji o sprzedaży inwestorzy zaczynają weryfikować dostępne informacje o firmie. Ci zainteresowani podpisują umowę NDA, dzięki której uzyskają szczegółowe informacje o sprzedawanej firmie. Wtedy przychodzi czas na przedstawienie tzw. ofert niewiążących, które pozwolą wyselekcjonować poważnie zainteresowanych inwestorów.  Na tym etapie wykorzystywany jest system VDR, który przyspiesza analizę zebranej dokumentacji i gwarantuje bezpieczeństwo udostępnianych plików.

Due diligence i dalsze negocjacje

Przeprowadzenie analizy due diligence obejmuje różne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mowa tutaj zarówno o ocenie sytuacji finansowej, jak i ocenie strategii biznesowej i pozycji na rynku. Badanie due diligence umożliwia pełne zrozumienie kluczowych elementów działalności firmy i pozwala na ocenę opłacalności planowanej transakcji.

Czas trwania procesu due diligence jest uzależniony od wielu czynników, takich jak skala firmy, zakres analizy oraz dostępność niezbędnych danych i dokumentów. Cały proces wymaga zaangażowania specjalistycznego zespołu ekspertów z różnych dziedzin (np. doradcy finansowi, doradcy prawni, doradcy biznesowi, doradcy podatkowi), którzy szczegółowo badają i analizują każdy aspekt działalności firmy. W zależności od efektów due diligence wstępnie ustalona kwota sprzedaży może podlegać negocjacjom.

 


Finalizacja umowy

Na samym końcu obie strony określają warunki, które muszą zostać spełnione, aby transakcję zakończyć. W zależności od sytuacji może być to osiągnięcie konkretnych wyników sprzedażowych, restrukturyzacja, zmiana strategii biznesowej, itd. Po negocjacjach następuje etap finalizacji transakcji.

W tym momencie strony muszą doprecyzować szczegóły umowy, dokładnie przeanalizować warunki i sporządzić niezbędne dokumenty prawne. Po dokonaniu transakcji przedsiębiorstwo sprzedane staje się częścią nowego ekosystemu biznesowego. Integracja dotyczy najczęściej zarówno struktur organizacyjnych, jak i kultury firmowej.

Hotel Riviera to miejsce oddalone 15 min od obrzeży Warszawy oraz 11 km od Lotniska Modlin. Usytuowane z dla od zgiełku, zapewniającym ciszę i spokój. Dzięki naszemu położeniu Państwa szkolenie, konferencja, imprezy integracyjne itp. będzie w pełni kameralne.

Pensjonat Wulpink to malowniczo położony obiekt nad Jeziorem Wulpińskim. Jest to urokliwe miejsce, idealne dla wszystkich, którzy szukają kameralnego miejsca do wypoczynku, a także dające znakomite warunki dla uprawiania sportów wodnych, jak i wszelkich innych form rekreacji w zielonym otoczeniu i bliskim kontakcie z naturą.

Młyn Jacka Hotel& Spa**** jest idealnym miejscem dla osób ceniących komfort, najlepszą jakość oraz profesjonalizm. Oryginalny wystrój wnętrz przedstawia historię starego młyna w nowoczesnym wydaniu. Dzięki doświadczeniu oraz zaangażowaniu zespołu hotel świadczy usługi na najwyższym poziomie, spełniając z sukcesem wszystkie oczekiwania swoich Gości.