Naukowcy już dawno odkryli, że człowiek do lepszej pracy potrzebuje czegoś więcej niż tylko pieniędzy. Pracownik pytany o to, czy wolałby więcej zarabiać czy być w inny sposób nagradzany, np. pochwałą szefa, miłą atmosferą w pracy lub dodatkowymi świadczeniami – w większości przypadków wybiera to drugie.
Stąd wynikają zagrożenie dla firmy – trudno utrzymać najlepszych i najbardziej wydajnych pracowników bez dodatkowych profitów. Dlatego już nie dziwi nas fakt, że coraz częściej szuka się innych metod motywowania pracowników. Popularne są rozbudowane systemy motywacyjne, przygotowywane każdorazowo “na miarę” – w zależności od aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Jedną z popularniejszych metod motywowania pracowników są tzw. wyjazdy czy też imprezy integracyjne oraz motywacyjne.
Ważne aby wybrać ciekawe, fajne miejsce na integrację, wyjazd firmowy.
Motywacja jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania. Skłania ona pracowników do podjęcia i realizacji nałożonych na nich celów. Efektywne motywowanie pracowników jest niezbędnym warunkiem sukcesu każdej firmy. Właściwie do wszelkich zadań człowieka potrzebna jest motywacja, bez niej nie chciałoby nam się nawet rano wstać z łóżka. Widać z tego, iż warto jest podjąć nadzwyczajne często wysiłki by ją utrzymać lub pobudzić.
Jedne z ważniejszych zadań imprez integracyjnych to:
-
Budowanie zespołów, czyli Team building: tworzenie więzi interpersonalnych, zdolności komunikacyjnych miedzy członkami zespołu, stymulowanie zdrowej rywalizacji. Powyższe zadania spełnia impreza o charakterze integracyjno-motywacyjnym
-
Motywacja pracowników – system pobudzania zespołu do efektywnego wykonywania zadań, by osiągnąć wyznaczone cele organizacji, a także motywowanie pracowników do tego, by próbując osiągnąć cele osobiste, realizowali cele firmy – tu sprawdza się impreza o charakterze konkurencyjnym dla pracowników lub dla klientów.
-
Praca nad własnym słabościami – w przypadku utraty wiary we własne możliwości, niskiej samooceny czy nieśmiałości imprezy motywacyjne, niejednokrotnie pozwalają obudzić w pracowniku siłę walki i otworzyć się na innych ludzi oraz nowe pomysły
Cel imprezy motywacyjnej, integracyjnej:
Impreza ma na celu zachęcić do bardziej efektywnej pracy bądź współpracy biznesowej. Dodatkową wartością jest budowanie i zacieśnianie relacji między pracownikami, integracja zespołu, firmy.
Imprezy, wyjazdy motywacyjne to szczególny rodzaj wydarzenia, który przede wszystkim jest dedykowany dla pracowników firmy, a coraz częściej także dla kluczowych klientów. Przede wszystkim mają one służyć podniesieniu efektywności pracownika, lub też w przypadku, gdy impreza jest przygotowana dla klientów – podnieść poziom ich satysfakcji i umocnić więź z marką oraz produktem. Tego typu imprezy budują również pozytywny wizerunek firmy.
Zyski dla firmy
Nie bez znaczenia z punktu widzenia firmy jest także to, że dobrze skonstruowany i odpowiednio przeprowadzony program motywacyjny sam się finansuje. Jeśli nagroda jest ukazana we właściwy, atrakcyjny sposób, a zainteresowanie nią umiejętnie podtrzymane, pracownicy podwajają swe siły i wypracowują dla firmy dodatkowe zyski. Ich motywacja i zyski firmy rosną, a uczestnicy imprez wiedzą, że ich pracę ktoś docenia i wynagradza – w zupełnie nietypowy i niezapomniany sposób.
Jeżeli program motywacyjny i imprezy zorganizowane są w sposób przemyślany, nie są one jedynie kosztowną fanaberią, ale inwestycją, dzięki której zyski firmy rosną. Mowa tu nie tylko o zyskach finansowych, ale także o integracji i zwiększeniu lojalności pracowników oraz ich motywacji do dalszej pracy. Wszystko zależy od celu, jaki dzięki programowi motywacyjnemu firma chce osiągnąć.
Na koniec pragnę zaznaczyć, że wyjazdy motywacyjne sprawiają, iż pracownicy czują się doceniani i rośnie w nich przekonanie o ich ważności. Imprezy integracyjne, motywacyjne to doskonałe narzędzie w ręku pracowników Działu Kadr. Warto taką formę gratyfikacji wprowadzać w firmach. Sama podwyżka często już nie wystarczy.
Uwaga jednak – źle zorganizowane imprezy motywacyjne mogą przynieść więcej strat niż korzyści tak dla firmy, jak i dla pracowników. Dla firmy będzie to przede wszystkim starta dużej sumy pieniędzy, która mogłaby zostać lepiej zainwestowana; dla pracowników to strata psychiczna – mogą stracić wiarę w firmę, a co za tym idzie motywację i chęć do pracy. Należy więc uważać, aby imprezy, które mają motywować nie odniosły wręcz odwrotnego skutku, a te które mają integrować nie skłóciły wszystkich ze wszystkimi. Trzeba zatem pamiętać, żeby impreza motywacyjna w pełni spełniała swoją funkcję musi być projektowana pod konkretny produkt i firmę. Bardzo ważną kwestią jest dobór profesjonalnej i rzetelnej firmy, która pomoże nam w zorganizowaniu takiej imprezy.
Pamiętajmy – kiedy pracownik zadowolony, to i wydajność pracy lepsza, a patrząc dalej – lepiej prosperująca działalność. Także zachęcam do organizowania imprez dla pracowników – sukces firmy gwarantowany!
Wyjazdy motywacyjne sa elementem turystyki motywacyjnej.
Anna Słomińska
—————————————————————————————————-
Zapoznaj się z poradnikami w motywowaniu w pracy:
Szkolenia z motywacji – http://www.szkolenia24h.pl/oferty/slowo_motywacja
Motywowanie pracowników – 9 sposobów na sukces bez kosztów
Najskuteczniejsze sposoby motywowania i inspirowania pracowników.
Co powinien zrobić pracodawca, aby nie tylko nie stracić dobrego pracownika, ale także zachęcić go do pracy? Czy liczy się tylko wysokość pensji? Okazuje się, że jest wiele innych czynników zwiększających efektywność pracy. W poradniku “Motywowanie Pracownika” kilka pomysłów i wskazówek.
Teraz możesz poznać najskuteczniejsze, najlepsze sprawdzone sposoby wywierania wpływu na ludzi, motywowania ich i inspirowania do działań. Gdy pozyskasz przychylność swoich pracowników, gdy będziesz potrafił sprawić, że zaangażują się w to, co robią, Twój sukces jest tylko kwestią czasu. Stosując te sposoby, osiągniesz swój cel znacznie szybciej, niż udawało Ci się to dotychczas.
Motywowanie – czym jest i czym nie jest. System okresowych ocen pracowniczych – SOOP
Autorzy opracownia podopowiadają jak zbadać potrzeby i motywatory pracownika, jakie są rodzaje motywatorów oraz zasady karania i nagradzania pracownika. W drugiej części opracowania przedstawiono jak zaplanować, przygotować i wdrożyć System Okresowych Ocen Pracowniczych oraz jakie korzyści uzyska firma z wdrożenia systemu.