Niektóre firmy oferują pakiet szkoleniowy zaraz po przyjęciu nowego pracownika. Celem takiej procedury jest wdrożenie go i ukazanie mu najważniejszych elementów wykonywanej pracy, tj. zachowania, technik rozmowy z klientem, obsługi urządzeń biurowych itp. Inne firmy szkolą pracowników od czasu do czasu, przy okazji wprowadzania nowych koncepcji do firmy, a jeszcze inne dokształcają pracowników stale (np. jeden raz w tygodniu) lub regularnie, w określonych odstępach czasu (np. cztery razy w roku). Celem jest pogłębianie wiedzy personelu, systematyczny rozwój, przygotowanie do awansu, a także budowanie więzi pracownik – organizacja.
Szkolenia i konferencje mogą być organizowane w różny sposób, co zależy od środków pieniężnych i zasobów czasu:
– przygotowane i wykonane przez firmę – może być podyktowane chęcią obniżenia kosztów lub lepszą znajomością potrzeb pracowników,
– przygotowane przez firmę, lecz zrealizowane przez organizację z zewnątrz – firma rozpoznaje problem, a wykwalifikowani trenerzy pomagają w jego zrozumieniu i rozwiązaniu,
– przygotowane przez firmę zewnętrzną, która ma doświadczenie i zna potrzeby przedsiębiorstw.
Szkolenia mogą być realizowane wyłącznie dla firmowego personelu, z nastawieniem na jego potrzeby, co pozwala na wywołanie u pracowników poczucia przynależności i zwiększenie motywacji. Minusem takich szkoleń jest niekiedy przymus uczestnictwa w przedsięwzięciu. Alternatywą mogą okazać się tzw. szkolenia otwarte, w których na gruncie neutralnym spotykają się pracownicy wielu firm. Ich wspólnym celem jest poszerzenie wiedzy w określonej tematyce. Pracownik sam wybiera rodzaj i miejsce takiego szkolenia (musi ono być powiązane z wykonywaną pracą) lub tematykę wskazuje pracodawca. Firma pokrywa wtedy część lub całość kosztów. Ten rodzaj szkoleń w wielu przypadkach motywuje skuteczniej, gdyż pracownik zdobywa wiedzę z naprawdę interesującej go dziedziny, spotyka nowych ludzi, wymienia doświadczenia i poznaje innowacyjne rozwiązania.
Źródło: Infor.pl, data pobrania 17.11.2007r.