Co jest najważniejsze podczas aranżacji biur? O co musi zadbać pracodawca?
Podczas projektowania należy zwracać uwagę przede wszystkim na to, aby planowane wnętrze było zgodne z obowiązującym przepisami BHP i żeby zapewniało komfort podczas wykonywania obowiązków służbowych.
Do najbardziej istotnych warunków panujących w biurze, które powinny być spełnione przez pracodawcę, możemy zaliczyć:
- wymiary biura,
- odpowiednią temperaturę,
- właściwe oświetlenie (zarówno pochodzące ze światła naturalnego, tzn. z okien, jak i sztucznego),
- odpowiednie zabezpieczenie przed wilgocią,
- dbałość o wentylację.
Właściwa wentylacja oraz temperatura – dlaczego to takie ważne?
Aby pracownik w biurze czuł się komfortowo i mógł skupić się na wykonywanych zadaniach, temperatura w biurze nie powinna wynosić więcej niż 30 stopni Celsjusza, natomiast minimalna temperatura w biurze nie może być mniejsza niż 18 stopni Celsjusza. Z punktu widzenia ergonomii zalecana jest instalacja klimatyzacji bądź umieszczenie w pomieszczeniach wiatraków i np. grzejników elektrycznych.
Niezbędne jest zadbanie o właściwy przepływ powietrza, zwracając przy tym uwagę na kwestie takie jak funkcjonalność pomieszczenia, wilgotność powietrza i prawdopodobieństwo pojawienia się potencjalnych zanieczyszczeń.
Inne wymagania dotyczące projektowania biur
Klimatyzacja, oświetlenie, temperatura i przestrzeń to podstawy, o których nie można zapomnieć decydując się na aranżację biur. Jednakże pracodawca powinien także pamiętać o innych, równie istotnych kwestiach. Przykładowo, oświetlenie w biurze powinno wynosić 500 luksów, jeśli pracownicy wykonują swoje zadania przed komputerem, bądź 750 luksów – w przypadku, kiedy pracownicy wykonują prace projektowe np. rysunki techniczne. Ważne jest również zadbanie o właściwy wymiar drzwi – powinny być one dostosowane do ilości zatrudnionych osób, a także otwieranych zgodnie z przeciwpożarowymi zasadami. Ponadto wyjście z biura powinno być możliwe bez posiadania klucza.
InterBiuro – profesjonalna aranżacja biur.