Podchodząc do przygotowań prezentacji biznesowych nie możemy pozwolić sobie na brak profesjonalizmu. Tu liczy się każdy detal; od przygotowanej merytorycznie prezentacji, poprzez ubiór osobisty, aż do wyboru odpowiedniego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty.
Twoja praca wiąże się z koniecznością przeprowadzania prezentacji biznesowych i promocji publicznych, a może stoi przed Tobą zadanie przygotowania imprezy promocyjnej? Jeżeli tak, to musisz zdawać sobie sprawę z tego, że to właśnie od Twoich kroków(dobrych kroków) uzależniony będzie sukces przedsięwzięcia! To od takich spotkań w dużej mierze zależy powodzenie kampanii reklamowej i sprzedaży produktów, czy usług?
Przygotowanie merytoryczne to podstawa i mimo że na samą myśl o wystąpieniu publicznym oblewa Cię zimny pot – musisz zapanować nad poprawnym językiem i gestykulacją. Z pewnością Twoja prezentacji przygotowana jest z wyprzedzeniem w formie pisemnej lub elektronicznej, z pewnością także uczysz się jej elementów, by wykazać się profesjonalnym posiadaniem wiedzy. Nie zaszkodzi także, gdy przećwiczysz całość we własnym domu – nawet przed lustrem. Wówczas możesz zaobserwować to, które momenty sprawiają Ci najwięcej trudności, w których się „zacinasz”, czy czasami nie nadużywasz zwrotów i przerywników typu: yyy i temu podobnych. Czy zbyt często nie sięgasz po notatki, lub z trudnością nie przypominasz sobie istotnych dla tematu szczegółów.
W trakcie samodzielnych ćwiczeń nawet przed lustrem jesteśmy w stanie wyszlifować te mankamenty, ale musimy pamiętać o tym, że to dopiero początek drogi do profesjonalnej prezentacji biznesowej. Kolejne elementy dotyczą naszego stroju, gestów, a także atmosfery w której odbywa się całość spotkania.
Wizerunek to podstawa, a opracowanie bazy garderoby biznesowej i jej drobne modyfikacje w zależności od (pory roku, wystąpienia medialnego, itp.) to główne zadania do zrealizowania przed prezentacją, a stojące przed Tobą. Tu możesz skorzystać ze wskazówek specjalistów od wizerunku. Przeanalizuj artykuły na ten temat, sprawdź jakie kolory pasują na jakie okazje, jaki krój garnitury, czy spódnicy będzie lepiej postrzegany w trakcie promocji usługi, czy produktu. Na ten temat powstało już bardzo dużo opracowań, które są w dostępne w Internecie.
Kolejna sprawa, to stworzenie ciekawego i angażującego słuchaczy miejsca, w którym odbywać się ma prezentacji biznesowa, czy promocja usług. Warto z wyprzedzeniem poszukać odpowiedniego miejsca. Odpowiednie nie zawsze znaczy tanie. Jeśli chcemy być traktowani poważnie, to poważnie musimy podejść do przygotowań. Jeżeli Twoje produkty, czy usługi mają wysoką cenę, warto, abyś pokazał się od najlepszej strony. Zaproś potencjalnych klientów, czy kontrahentów do profesjonalnych sal biznesowych i przestrzeni, mogą to być obiekty konferencyjne, czy szkoleniowe. Obiekty te mają w swoim wyposażeniu nowoczesny sprzęt audiowizualny, który ułatwi Ci przeprowadzenie prezentacji. W tej dziedzinie masz sporo miejsca na manewry, możesz wykorzystać sale targowe( obiekty międzynarodowych targów w danych miastach), inne obiekty dysponujące prestiżowymi salami znaleźć można w miejskich obiektach sportowych – centrach sportowych, dalej w muzeach, teatrach, czy kinach (kompleksy w dzisiejszych czasach dysponują zapleczem konferencyjnym, punktami gastronomicznymi, czy kawiarnianymi). Zapoznaj się z ich ofertą, to ułatwi ci zadanie.
Bądź profesjonalny, bo takie podejście się opłaca.
Małgorzata Stryjewska
M-S-M