Pozycjonowanie to proces długotrwały może zająć nawet kilka miesięcy. Składa się na niego wiele działań, które odpowiadają czynnikom branym pod uwagę podczas ustalania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dbając o wysokie miejsce w TOP10, warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak: rodzaj serwera, historia domeny oraz unikatowość tekstów w witrynie. Błędy popełniane w tych obszarach mogą wpływać na pozycje strony, a nawet doprowadzić do nałożenia kar na witrynę.
Trudno się wyrwać ze złego otoczenia
Przed stworzeniem witryny internetowej, konieczny jest wybór serwera, czyli miejsca, w którym przechowywane będą pliki strony. Serwer to komputer o dużej mocy obliczeniowej stale podłączony do internetu. Najtańszą formą hostingu jest serwer współdzielony. Oznacza to, że z przestrzeni na dysku korzystają jednocześnie różne strony internetowe. Współdzielą one nie tylko dysk, ale także adres IP. W efekcie, jeśli na tym samym serwerze jest strona, którą wyszukiwarka traktuje jako małowartościową lub jeszcze gorzej – szkodliwą, to szanse uzyskania wysokich pozycji przez pozostałe witryny są niewielkie. Rozwiązaniem jest serwer dedykowany, na którym przechowywane są wyłącznie pliki jednej strony.
Wątpliwa przeszłość rzutuje na teraźniejszość
Kolejną decyzją, jaką należy podjąć, jest wybór domeny, czyli adresu www, pod którym będzie wyświetlana strona w sieci. Domenę wykupuje się na rok, jeśli dzierżawa nie zostanie przedłużona, trafia ona z powrotem do puli wolnych adresów i ktoś inny może z niej skorzystać. Wykupując domenę, warto sprawdzić jej historię. Jeśli w przeszłości z wybranego adresu korzystały stron postrzegane przez wyszukiwarki jako spamerskie, a prowadzące do domeny linki są małowartościowe, to pozycjonowanie strony będzie o wiele trudniejsze. Rozwiązaniem jest wybór całkowicie nowej domeny lub wyczyszczenie profilu linków, ewentualnie zrzeknięcie się ich.
Kradzież karana jest więzieniem
Błędem, który może skutkować nałożeniem na stronę kar, jest kopiowanie treści. Działanie nazywane duplicate content może doprowadzić do czasowej blokady, podczas której witryna nie jest prezentowana w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe lub całkowitego usunięcia jej z indeksu stron. Kopiowanie tekstu ze stron producentów, perfidna kradzież zawartości od konkurencji, powielanie tych samych treści w ramach własnej witryny, posiadanie dwóch stron z bardzo zbliżoną zawartością – wszystkie te działania traktowane są jako duplicate content i utrudniają, a czasem wręcz uniemożliwiają pozycjonowanie strony www. Rozwiązanie jest w tym przypadku bardzo proste: każda podstrona witryny powinna zawierać unikatowe treści.
Wszystkie wymienione czynniki to zaledwie podstawowe kwestie w pozycjonowaniu, jednak stanowią one solidny fundament, który pozwala uzyskiwać stronom wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.