W ostatnich kilku latach przedsiębiorcy musieli zmagać się z szeregiem trudności i kryzysów w gospodarce. Problemem były rosnące ceny prądu i koszty eksploatacyjne, okresowe zamknięcia biznesów z powodu pandemii, czy niestabilność zatrudnienia pracowników zza naszej wschodniej granicy. Naturalne jest, że w takiej sytuacji poszukiwane są rozwiązania gwarantujące stabilność i minimalizujące ryzyko. Podpowiadamy, czy jednym z nich jest biznes prowadzony w modelu franczyzowym.

Podział kosztów
Bez wątpienia faktem jest, że prowadzenie biznesu jako franczyzobiorca jest z reguły tańsze od prowadzenia firmy w pełni niezależnej. Przede wszystkim wynika to z podziału kosztów pomiędzy obydwie strony współpracy. W zależności od konkretnej oferty franczyzodawca może być odpowiedzialny np. za dostarczanie, czy serwisowanie sprzętu, a także szkolenie zatrudnianego personelu. Oprócz tego punkty franczyzowe korzystają z szerszych kampanii marketingowych prowadzonych przez sieć, dzięki czemu koszty promocji lokali, szczególnie w początkowym okresie ich działania, są znacznie mniejsze. Rozwiązania z tej kategorii, jakie gwarantuje franchising, rzeczywiście przyczyniają się do obniżenia kosztów bieżących ponoszonych przez właściciela danego punktu. Korzystają z tego nie tylko osoby prowadzące sklepy franczyzowe, lecz też firmy działające w dziedzinie franczyza usługi dla biznesu, czy franczyzy finansowe.
Dostęp do specjalistycznej wiedzy
Na minimalizowanie ryzyka rynkowego i konkurencyjnego wpływa również łatwiejszy dostęp do specjalistycznej wiedzy, jaki gwarantuje dołączenie do sieci franczyzowej. Franczyzobiorca niejako pomija etap zdobywania pierwszych doświadczeń samodzielnie i uczenia się na własnych błędach. Już na starcie otrzymuje dostęp do gotowego konceptu biznesowego. Franczyzodawcy już na początku współpracy oferują szkolenia branżowe i biznesowe, wsparcie dedykowanych opiekunów, czy możliwość czerpania z doświadczeń innych, już współpracujących z daną siecią franczyzobiorców. Osoba dołączająca do systemu ma zatem możliwość łatwego zdobycia wiedzy, której samodzielne pozyskanie mogłoby trwać latami lub okazać się w ogóle niemożliwe, a także mogłoby wiązać się z popełnianiem błędów biznesowych, które niekiedy kończą się nawet zamknięciem firmy. Sami eksperci ze strony franczyzodawców podkreślają, że bardzo ważnymi czynnikami są pod tym względem ambicja, chęć rozwoju oraz nauki i korzystania z dostępnej wiedzy. Może to okazać się ważniejsze dla przetrwania na rynku w trudniejszych warunkach niż nawet wieloletnie doświadczenie zdobywane w samodzielnie prowadzonym biznesie.