Czym są szkolenia Six Sigma i jak pomagają rozwinąć biznes?

Wzmożona konkurencja na rynku powoduje, że firmy poszukują rozwiązań, dzięki którym zapewnią sobie silną pozycję. Popularność Six Sigma wynika z uwzględniania różnych płaszczyzn działalności firmy oraz tym, że korzystają z niej przedsiębiorstwa o różnej wielkości na całym świecie.

 

 

Czym jest Six Sigma?

Six Sigma (Sześć Sigma) to metoda zarządzania jakością, która zakłada, że błędy w procesach występują z pewnym prawdopodobieństwem. Systematyczne pozyskiwanie i analizowanie danych pozwala zidentyfikować defekty jeszcze przed ich pojawieniem się. Efektem jest nieustanne doskonalenie organizacji (firmy, przedsiębiorstwa, instytucji), a to z kolei korzystnie przekłada się na obniżenie kosztów  i utrzymanie wysokiej jakości produktu.

Historia powstania metody Six Sigma ściśle wiąże się z Motorolą. To właśnie w tym koncernie została ona wprowadzona po raz pierwszy przez Boba Galvina i Billa Smitha. Mimo że miało to miejsce w latach 80. ubiegłego wieku, to założenia Six Sigma w dalszym ciągu leżą w obszarze zainteresowań kadry kierowniczej podmiotów gospodarczych. Świadczyć mogą o tym cieszące się dużą popularnością szkolenia Six Sigma Green Belt organizowane przez OpEx Group.

Six Sigma w praktyce – case study Starbucks

Ciepła, aromatyczna kawa z rana? Wielu konsumentów poszukuje jej w sieci kawiarń Starbucks. Aktualnie Starbucks Corporation to jedna z największych i najbardziej rozpoznawalnych na świecie sieci kawiarni – działa od 1971 r. Aby osiągnąć wyznaczone cele, zarząd Starbucks musiał dokonać pięciostopniowego procesu (DMAIC), zgodnie z którym:

  • zdefiniował problem. Dla klientów najważniejsza była szybka, profesjonalna obsługa oraz szeroki wybór produktów. Wielu z nich traktuje kawiarnię jako „przystanek”, w którym można odpocząć lub sprawdzić pocztę mailową. Starbucks oczekiwania klientów musiał pogodzić z filozofią firmy przyznanej środowisku naturalnemu;
  • dokonał pomiaru. Dla sieci kawiarni najważniejsze jest zadowolenie klienta. Na jego poziom wpływa kilka czynników, w tym jakość produktu, sprawność obsługi i atmosfera w lokalu. To właśnie one rozstrzygają o tym, czy klient będzie lojalny w stosunku do marki;
  • dokonał analizy, czyli ustalił źródła problemów. Przykładowymi wyzwaniami były: skrócenie czasu realizacji zamówienia, polepszenie jakości oferowanego produktu, stworzenie lepszej atmosfery w lokalach należących do sieci;
  • wprowadził ulepszenia. Aby obniżyć czas oczekiwania na kawę, bariści często przyjmują zamówienia od klientów zanim ci je opłacą. Kawa jest podawana w temperaturze ok. 88oC, dzięki czemu jest gorąca przez następne 20 minut. Starbucks zadbał też o atmosferę, wprowadzając do lokali wygodne kanapy i eliminując agresywne światło;
  • skontrolował wprowadzone rozwiązania. Monitorowanie, czy wprowadzone zmiany były dobrym ruchem, odbywa się m.in. poprzez zatrudnienie większej liczby pracowników i zastosowanie nowoczesnych ekspresów utrzymujących temperaturę kawy.

Trzeba pamiętać, że Six Sigma pierwotnie została wprowadzona w zakładzie produkcyjnym. Z kolei Starbucks to sieć kawiarni, czyli punkty usługowe. Z tego względu pojawiły się również dodatkowe ulepszenia w postaci: spersonalizowania obsługi klienta (bariści mają inicjować pogawędki z klientami), wprowadzenia programu lojalnościowego (klienci zbierają gwiazdki, które następnie są wymieniane na nagrody) oraz udostępnienia aplikacji mobilnej (klienci mają wgląd do historii zamówień, mogą korzystać z ofert specjalnych).

 

Czytaj również – Szkolenia dla managera

 

Jakie korzyści Six Sigma przyniesie Twojej firmie?

Korzyści wynikające z wdrożenia metody zarządzania jakością Six Sigma dostrzegają zarówno duże, międzynarodowe koncerny, jak i mniejsze podmioty działające na rynku. Wyeliminowanie defektów zanim się one pojawią czy to na linii produkcyjnej, czy też w punkcie usługowym, to konkretne oszczędności czasu i pieniędzy. W przypadku podmiotów oferujących usługi w grę wchodzą również kwestie wizerunkowe.

Six Sigma kładzie nacisk na słuchanie i reagowanie na potrzeby klientów. Takie podejście jest kluczowe z punktu widzenia każdego menedżera, który chce uzyskiwać coraz lepsze efekty, aby docelowo osiągnąć status lidera w branży. To bowiem od poziomu zadowolenia klienta zależy jego lojalność, która z kolei ma odzwierciedlenie w przychodach firmy. Im więcej lojalnych, zaangażowanych klientów zyska firma, tym lepiej.

Dla rozwoju każdej organizacji kluczowi są pracownicy i ich podejście. Six Sigma nie omija tego obszaru, a wręcz przeciwnie – stawia na aktywizację pracowników. Mają oni nie tylko identyfikować się z celami firmy, ale również mieć realny wpływ na poprawę jej funkcjonowania na rynku. Dzięki zagwarantowaniu im możliwości zgłaszania rozwiązań czy pomysłów, mają oni brać czynny udział w jej rozwoju.

Zastanawiasz się, czy założenia Six Sigma można wykorzystać również w Twojej firmy? Koncepcja Six Sigma doskonale sprawdza się w firmach produkcyjnych, usługowych i wszędzie tam, gdzie konieczne jest doskonalenie procesów biznesowych. Ten zestaw narzędzi pozwala skutecznie obniżyć koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wystarczy tylko wspomnieć, że Motorola od momentu wdrożenia Six Sigma w 1986 do 2002 r. zaoszczędziła 20 mld dolarów.

Kreatywne centrum eventowe Concordia Design to wyjątkowe miejsce, które jest częścią centrum design i kreatywności. Łączymy wynajem przestrzeni z organizacją wydarzeń o nietypowej formie. Proponujemy takie scenariusze eventów, które nie tylko pozytywnie zaskakują uczestników, ale też wspierają założone cele.

Kuter Port to stale rozwijający się ośrodek, posiadający nieograniczone możliwości aranżacji ponad 30 ha powierzchni w zakresie organizacji wszelkiego rodzaju wydarzeń w plenerze i w przestrzeni zamkniętej.

Nowoczesny 3-gwiazdkowy hotel „Arena” został zaprojektowany z myślą o wymagających gościach, którzy cenią wygodne i praktyczne rozwiązania oraz pragną spędzić czas w miłej atmosferze. Klimat pomieszczeń i dogodna lokalizacja hotelu gwarantują doskonałe warunki do wypoczynku, relaksu i pracy. Hotel posiada pełne zaplecze noclegowo- gastronomiczne, centrum konferencyjne oraz ogród z kominkiem