„Efekt szminki” a targi

Rynek targowy to odbicie stanu gospodarki. Na podstawie wielkości i rozmachu dużych imprez targowych najlepiej można odczytać kondycję i nastroje w poszczególnych gałęziach przemysłu. Tegoroczna popularność targów organizowanych dla branży fryzjerskiej i kosmetycznej świadczy o tym, że paradoksalnie te dwa sektory cieszą się szczególnym powodzeniem w czasach gospodarczej destabilizacji. Jest to wynik tzw. efektu szminki, przejawiającego się tym, że w trakcie dekoniunktury ludzie zamiast drogich i ekskluzywnych artykułów, wybierają mniejsze i tańsze produkty luksusowe.

Rynek targowy to odbicie stanu gospodarki. Na podstawie wielkości i rozmachu dużych imprez targowych najlepiej można odczytać kondycję i nastroje w poszczególnych gałęziach przemysłu. Tegoroczna popularność targów organizowanych dla branży fryzjerskiej i kosmetycznej świadczy o tym, że paradoksalnie te dwa sektory cieszą się szczególnym powodzeniem w czasach gospodarczej destabilizacji. Jest to wynik tzw. efektu szminki, przejawiającego się tym, że w trakcie dekoniunktury ludzie zamiast drogich i ekskluzywnych artykułów, wybierają mniejsze i tańsze produkty luksusowe.

„Efekt szminki” to zjawisko, które zaobserwowano w latach 30. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Ekonomiści zauważyli wtedy, że w trakcie Wielkiego Kryzysu, kiedy upadały największe finansowe potęgi świata, a bezrobocie w USA obejmowało jedną trzecią społeczeństwa w wieku produkcyjnym – znacznie wzrosła sprzedaż kosmetyków i innych stosunkowo niedrogich artykułów. Innymi słowy, zamiast samochodów czy posiadłości, ludzie częściej i w większych ilościach kupowali kosmetyki i ubrania, które stanowiły namiastkę luksusu, na jaki mogli sobie pozwolić wcześniej.

Patrząc na kalendarium imprez targowych organizowanych w tym roku przez Międzynarodowe Targi Poznańskie nietrudno dojść do wniosku, że również dzisiaj mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem. Targi zawsze były czułym barometrem stanu gospodarki. Dlatego kluczem do sukcesu jest odpowiednio wczesne rozpoznanie, które branże najlepiej poradzą sobie w okresie kryzysu gospodarczego – mówi Przemysław Trawa, Prezes Zarządu MTP. Tegoroczne zainteresowanie targami Beauty VISION i LOOK zorganizowanymi dla branży kosmetycznej i fryzjerskiej świadczy o zwiększonym popycie na stosunkowo niedrogie dobra luksusowe – dodaje prezes.

Międzynarodowe Targi Poznańskie mają w swoim portfelu szereg imprez targowych, które mimo ciężkich czasów osiągają zaskakujące wzrosty. Dowodem na to są m.in. największe w Polsce targi mody, które odbyły się na terenie MTP w dniach 3-5 marca 2009 r. Salony Kontraktacji: Next Season, Body Style, Special Days oraz towarzyszące im Targi Tkanin, Odzieży i Dodatków Tex-Style odnotowały znaczący wzrost liczby zarejestrowanych handlowców w stosunku do roku ubiegłego. W marcu br. odwiedziło je 5200 polskich i zagranicznych przedstawicieli sklepów detalicznych, butików, sieci i centrów handlowych, domów towarowych oraz agencji handlowych, podczas gdy we wrześniu 2008 liczba ta była mniejsza i wynosiła 4000 osób.

Bardzo dużym powodzeniem cieszyły się również Forum Kosmetyki i Solariów beautyVISION oraz Forum Fryzjerstwa LOOK, które odbyły się na terenie MTP w ostatni weekend kwietnia (25 i 26.04.2009). Te najważniejsze i najciekawsze w Polsce wydarzenia dla branży kosmetycznej, solaryjnej i fryzjerskiej przyciągnęły do Poznania wszystkich, których interesują najnowsze produkty i zabiegi kosmetyczne oraz trendy na najbliższy sezon. Wśród dziesiątek stoisk można było odnaleźć te z kosmetykami pielęgnacyjnymi i kolorowymi, artykułami do pielęgnacji i zdobienia paznokci, solariami, preparatami do koloryzacji i pielęgnacji włosów oraz sprzętem i wyposażeniem salonów. – W tym toku zaobserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie naszymi targami. Wydaje się, że bardziej niż w poprzednich latach zwiedzający chcieli choć na kilka minut oderwać się od codzienności i skupić uwagę na efektownych pokazach stylizacji fryzur i najnowszych trendach w makijażu – mówi Barbara Vogt, Dyrektor Targów LOOK i beautyVISION.

W zeszłym roku w obydwu wydarzeniach wzięło udział łącznie 215 wystawców z całej Polski i zagranicy oraz 11 tysięcy zwiedzających. Szacuje się, że w tym roku targi te osiągnęły wzrost o ok. 10%.

Międzynarodowe Targi Poznańskie to lider przemysłu targowego w Polsce. MTP posiadają niemal 50% udziałów w polskim rynku targowym i są drugim największym organizatorem targów w Europie Środkowo-Wschodniej. W rankingu gigantów targowych świata zajmują 33 miejsce jako jedyne ujęte tu polskie miasto targowe (dane AUMA 2008).

Organizują niemal 80 wydarzeń targowych dla ponad 100 branż. Goszczą ponad 13 tys. 200 wystawców (wraz z firmami reprezentowanymi), w tym 3 tys. firm  zagranicznych z 70 krajów świata. Targi i konferencje odwiedza w ciągu roku ponad pół miliona zwiedzających z całego świata.

Usytuowane na terenie MTP Centrum Kongresowe Poznań – Targi to największy obiekt konferencyjny w Polsce. W grudniu 2008 r. odbył się tu światowy szczyt klimatyczny ONZ – COP14 (XIV Konferencja Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu), w którym uczestniczyło ponad 12 tys. goście ze 189 krajów świata. Najwyższa jakość organizacyjna MTP została doceniona przez przedstawicieli ONZ, rządu RP oraz uczestników wydarzenia.

MTP w liczbach: 1. miejsce wśród organizatorów targów w Polsce * 49,7% udziałów w rynku targowym w Polsce * Potencjał obiektu – 110 100 m.kw. * niemal 80 wydarzeń targowych rocznie * 1600 kongresów i konferencji rocznie * 360 tys. m.kw. powierzchni wystawienniczej sprzedanej w 2008 r. *

13 200 wystawców (wraz z firmami reprezentowanymi) wszystkich targów w 2008 r. * Pół miliona zwiedzających targi i uczestników kongresów i konferencji rocznie *

Więcej: www.mtp.pl

Źródło: PR

Nowoczesny hotel Mercure Wrocław Centrum położony jest w kulturalnym,
handlowym i komunikacyjnym centrum Wrocławia – w sąsiedztwie największych
atrakcji turystycznych miasta, takich jak Rynek i Ostrów Tumski,
Muzeum Narodowe wraz z Panoramą Racławicką. Hotel oddalony jest 11 km
od międzynarodowego Portu Lotniczego Wrocław im. Mikołaja Kopernika,
a od dworca kolejowego i autobusowego jedynie 1 km. Do dyspozycji gości
hotelowych oddany jest monitorowany parking na ponad 200 miejsc.

Niezależnie od pory roku Karpacz zapewnia idealne warunki do organizacji spotkań biznesowych, szkoleń i aktywności outdoorowych. Lato to czas górskich wędrówek karkonoskimi szlakami, zima – integracja na stoku na dwóch lub jednej desce.

Znajdujący się na toruńskiej starówce Hotel Bulwar to 4-gwiazdkowy obiekt położony bezpośrednio przy Bulwarze Filadelfijskim nad Wisłą. W ciągu kilku minut z hotelu dojść można do Muzeum Piernika czy ścisłego centrum starówki. Historia Hotelu Bulwar sięga XIX wieku. Wnętrza są klimatyczne i łączą nowoczesność z historycznym charakterem miejsca.