Eksploatacja auta – jak oszczędzić nie tylko na paliwie

Jeśli często wymieniasz koło dwumasowe w swoim aucie to znak, że czas na zmianę stylu jazdy. W zdecydowanej większości przypadków to właśnie złe nawyki kierowcy odpowiadają za skrócenie żywotności jednej z najdroższych części w samochodzie tzw. dwumasy.

Po co jest koło dwumasowe?

Zamachowe koła dwumasowe stosowane są we współczesnych samochodach, zarówno tych z silnikami diesla, jak i w „benzynowcach”. Ich zadaniem jest tłumienie drgań silnika i ograniczenie awarii w obrębie skrzyni biegów. Obecności „dwumasy” zawdzięczamy płynną, komfortową (bez szarpania) i możliwie cichą jazdę. To rozwiązanie przynosi też pewne oszczędności w zużyciu paliwa.


Przyspieszona eksploatacja koła dwumasowego, a nasze nawyki

Przebieg auta, przy którym należy wymienić zużyte koło dwumasowe waha się pomiędzy 1600 a 2000 km. Wcześniejsze wyeksploatowanie tej części pojazdu ma swoją przyczynę głównie w niedbałym stylu jazdy.

Wśród najpopularniejszych nawyków prowadzących do przyspieszonej wymiany dwumasy znajdują się m.in. uruchamianie i gaszenie silnika bez wciśniętego sprzęgła, niepełne wciskanie sprzęgła przy zmianie biegów lub ciągła jazda na półsprzęgle.

Do szybkiego zużycia koła dwumasowego prowadzi też częsta jazda na wysokich obrotach, ruszanie z drugiego biegu lub na zaciągniętym hamulcu ręcznym, dodawanie gazu przy wciśniętym sprzęgle, czy nadmierne obciążenie pojazdu ładunkiem (np. przyczepami o zbyt dużej masie).

Kiedy wymienić koło dwumasowe?

Gdy przebieg auta zbliża się do wartości 160 000 km lub wcześniej (przy nieprawidłowym użytkowaniu auta) mogą pojawić się niepokojące objawy zużycia dwumasy. Do nich należą m.in. stukanie i hałas dobiegający z silnika lub szumy w skrzyni biegów, szarpanie przy ruszaniu, brak przyspieszenia przy wciskaniu pedału gazu, drgania silnika przy pracy na tzw. „luzie”, trudności przy zmianie biegów, nierównomierna praca silnika, itp.

Koszty wymiany koła dwumasowego

Wymiana dwumasy wiąże się z pokaźnym wydatkiem. Nowa część może kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Cena uzależniona jest od modelu samochodu. Kilkaset złotych pochłonie też usługa mechanika samochodowego.

Drugą, znacznie tańszą opcją jest regeneracja kół dwumasowych, czyli naprawa zużytego podzespołu. Najczęściej regeneracji poddaje się koło dwumasowe wymontowane z własnego auta. Jeśli jednak uległo ono trwałemu uszkodzeniu (np. pęknięciu), można zakupić zregenerowaną część pochodzącą z innego pojazdu.

Decydując się na montaż części regenerowanych warto zwrócić uwagę na gwarancje udzielane przez dany zakład. Jeśli zyskujemy wyłącznie gwarancję rozruchową, nie mamy nawet minimalnej pewności, co do okresu dalszego użytkowania dwumasy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z serwisów udzielających rocznej lub dwuletniej gwarancji na swoje produkty.

Hotel Riviera to miejsce oddalone 15 min od obrzeży Warszawy oraz 11 km od Lotniska Modlin. Usytuowane z dla od zgiełku, zapewniającym ciszę i spokój. Dzięki naszemu położeniu Państwa szkolenie, konferencja, imprezy integracyjne itp. będzie w pełni kameralne.

Haston City Hotel to obiekt biznesowy znajdujący się w malowniczej okolicy, przy głównej drodze wyjazdowej w kierunku Poznania, między Obwodnicą Śródmiejską, a Autostradową Obwodnicą Wrocławia. Położenie Hotelu sprawia, że osoby odwiedzające Wrocław mają nadzwyczaj dogodny dojazd. Hotel proponuje 111 nowoczesnych, dźwiękoszczelnych i klimatyzowanych pokoi z bezpłatnym dostępem do Internetu. Haston City Hotel jest także doskonałym miejscem dla różnego rodzaju spotkań biznesowych i kongresów.

Pałac Wojanów to nowoczesne centrum konferencyjne osadzone w murach romantycznej rezydencji dworskiej. Kompelks hotelowy dysponuje 3 salami konferencyjnymi, 2 bankietowymi, 91 pokojami dla 196 gości oraz strefą SPA&Wellness