Jednym z najważniejszych etapów tego procesu jest badanie due diligence, czyli gruntowna analiza przedtransakcyjna, mająca na celu ocenę ryzyka oraz wartości firmy. Jak proces sprzedaży biznesu przebiega w praktyce? Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Zapraszamy do lektury!
Przygotowanie do transakcji
Przed podjęciem decyzji o sprzedaży właściciel biznesu musi zbadać rynek. Warto wówczas przeprowadzić badanie Vendor Due Diligence, które ma na celu osiągnięcie optymalnych warunków transakcji poprzez identyfikację potencjalnych ryzyk, które mogą stanowić przeszkodę lub zagrożenie dla powodzenia transakcji. Wyniki tych analiz zawierają konkretne sugestie, propozycje modyfikacji oraz różne scenariusze wyceny.
Istotne jest tutaj wsparcie doświadczonych doradców, dzięki którym wzrośnie szansa na znalezienie potencjalnych inwestorów.
Po podjęciu decyzji o sprzedaży inwestorzy zaczynają weryfikować dostępne informacje o firmie. Ci zainteresowani podpisują umowę NDA, dzięki której uzyskają szczegółowe informacje o sprzedawanej firmie. Wtedy przychodzi czas na przedstawienie tzw. ofert niewiążących, które pozwolą wyselekcjonować poważnie zainteresowanych inwestorów. Na tym etapie wykorzystywany jest system VDR, który przyspiesza analizę zebranej dokumentacji i gwarantuje bezpieczeństwo udostępnianych plików.
Due diligence i dalsze negocjacje
Przeprowadzenie analizy due diligence obejmuje różne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mowa tutaj zarówno o ocenie sytuacji finansowej, jak i ocenie strategii biznesowej i pozycji na rynku. Badanie due diligence umożliwia pełne zrozumienie kluczowych elementów działalności firmy i pozwala na ocenę opłacalności planowanej transakcji.
Czas trwania procesu due diligence jest uzależniony od wielu czynników, takich jak skala firmy, zakres analizy oraz dostępność niezbędnych danych i dokumentów. Cały proces wymaga zaangażowania specjalistycznego zespołu ekspertów z różnych dziedzin (np. doradcy finansowi, doradcy prawni, doradcy biznesowi, doradcy podatkowi), którzy szczegółowo badają i analizują każdy aspekt działalności firmy. W zależności od efektów due diligence wstępnie ustalona kwota sprzedaży może podlegać negocjacjom.
Finalizacja umowy
Na samym końcu obie strony określają warunki, które muszą zostać spełnione, aby transakcję zakończyć. W zależności od sytuacji może być to osiągnięcie konkretnych wyników sprzedażowych, restrukturyzacja, zmiana strategii biznesowej, itd. Po negocjacjach następuje etap finalizacji transakcji.
W tym momencie strony muszą doprecyzować szczegóły umowy, dokładnie przeanalizować warunki i sporządzić niezbędne dokumenty prawne. Po dokonaniu transakcji przedsiębiorstwo sprzedane staje się częścią nowego ekosystemu biznesowego. Integracja dotyczy najczęściej zarówno struktur organizacyjnych, jak i kultury firmowej.