Europa spotkań – strategie marketingowe w pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów

W 12-tej edycji Europejskiej Akademii Organizatorów i Planistów Konferencji i Kongresów, która odbyła się 4 października 2011 w Folwarku Zalesie uczestniczyli reprezentanci profesjonalnych organizatorów kongresów oraz hoteli konferencyjnych. Tematem Akademii była "Europa spotkań - strategie marketingowe w pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów".

Według danych ICCA Polska w rankingu krajów organizujących międzynarodowe kongresy znalazła się w roku 2010 na 32 miejscu z liczbą 98 kongresów, a nasz sąsiad Niemcy na 2 miejscu z liczbą 542 kongresów. Wiodące  w Polsce miasto Kraków z liczbą 31 spotkań znalazło się na 60 tym miejscu , druga Warszawa na 66 miejscu z liczbą 28 spotkań , Wiedeń w tym czasie zorganizował 154 kongresy, Barcelona 148, Paryż 147, Berlin 138. Mamy więc do czego dążyć, aby znaleźć się w pierwszej dziesiątce, szczególnie, że konkurencja nie śpi. Convention Bureaux korzystając ze sprawdzonych już narzędzi przyciągają do siebie organizatorów kongresów np. Glasgow z pomocą działań Ambasadorów Kongresów w dwóch tylko latach 2005-2006 przyciągnęło 89 imprez , które przełożyły się na 24 miliony funtów dla lokalnej gospodarki.

Pani Dr Agata Niemczyk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie we wprowadzeniu teoretycznym Akademii przedstawiła uczestnikom istotę  orientacji marketingowej, czyli jak wybrać, zdobyć i utrzymać rynek zbytu, podkreślając obecny wyraźny trend w kierunku marketingu partnerskiego.

Piotr Wilczek, Prezes A05 i SKKP przybliżył uczestnikom zasady Programu  Ambasadorów Kongresów Polskich.  Natomiast Anna Jędrocha Prezes Symposium Cracoviense i V-ce Prezes SKKP przybliżyła mechanizmy działania kluczowych podmiotów na rynku organizatorów międzynarodowych kongresów, tj. NGO’s, Core PCO, AMC’s. W drugiej części zaprezentowała ofertę International Convention & Congress Association i możliwości, jakie daje baza ICCA w pozyskiwaniu kongresów międzynarodowych stowarzyszeń.

Prof. Marek Pawełczyk, jako prezydent międzynarodowego stowarzyszenia International Institute of Acoustics & Vibrations  i Ambasador Kongresów Polskich   przybliżył tajniki procesu decyzyjnego przy wyborze destynacji na organizację kongresu od strony klienta, prezentując przy tym kilka bardzo ciekawych przykładów zagranicznych .  Sławomir Wróblewski, V-ce Prezes Meetings Poland, bazując na swoim długoletnim doświadczeniu, przygotował dekalog dla marketingowca z branży spotkań, jednocześnie prezentując szereg typowych  błędów i zaniedbań, jakie popełniamy w naszej pracy.

Na koniec Adam Mikołajczyk z Best Place Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc zaprezentował najlepsze kampanie promocyjne miast polskich i zagranicznych w turystyce biznesowej.

No  cóż pozostaje nam tylko wziąć się do roboty, jak powiedział Pan Adam Mikołajczyk, promocja destynacji dla turystyki biznesowej to proces długotrwały i konsekwentny, nie da się tego zrobić w kilka dni.


AC Hotel by Marriott Wrocław to marka lifestylowa, należąca do sieci Marriott. Jest to pierwszy hotel AC w Polsce i pierwszy Marriott we Wrocławiu.

Event Hall w Fabryce Norblina to wyjątkowa przestrzeń eventowa w Warszawie, gdzie industrialny styl spotyka się z nowoczesnymi rozwiązaniami. Na ponad 600 m² można zorganizować różnorodne wydarzenia, od konferencji i bankietów po premiery filmowe. Do dyspozycji gości są sale kinowe z systemem Dolby Atmos®, przestronne lobby oraz 14-metrowy bar serwujący autorskie koktajle. Nowoczesne zaplecze audiowizualne, cateringowe i profesjonalna obsługa w zabytkowym otoczeniu Fabryki Norblina gwarantują unikatowy charakter każdego eventu.

Cottonina Hotel & Mineral SPA Resort zajmuje się w organizacją wyjątkowych pobytów integracyjnych i spotkań biznesowych. Komfortowe zaplecze konferencyjne zostało starannie zaprojektowane tak, aby łączyć funkcjonalność ze stylowym wystrojem. Umiejętność dopasowania się do potrzeb Klientów jest kluczem do sukcesu, który posiadają nasi specjaliści. Dzięki nabytemu doświadczeniu sporządzą ofertę na miarę najbardziej wyszukanych potrzeb.