„Organizacja eventów”, „branża eventowa”, „event manager” i wiele innych fraz opartych na tym słowie sprawia, że coraz chętniej zagłębiamy się w tematykę eventów. „Event” – oznaczający w języku polskim „wydarzenie” – może określać imprezę towarzyską, spotkanie rozrywkowe, festiwal, koncert, wystawę, festyn rodzinny organizowany przez dane przedsiębiorstwo. Jak widać – słowo „event” stanowi synonim wielu wydarzeń, które mogą zostać utworzone w systemie Ekobilet. Jakie są rodzaje eventów, dlaczego warto je organizować i na czym opiera się event marketing? Rozwiewamy wątpliwości!
Event – definicja
Ze względu na szeroki zakres rozumienia słowa „event” – niejednokrotnie staje się ono narzędziem niewłaściwej komunikacji. Jak się okazuje – event, chociaż w najprostszym rozumieniu oznacza właśnie „wydarzenie” – nie jest jego zwyczajną formą. Owszem, to wydarzenie – jednak zaplanowane i zorganizowane z myślą o określonym celu i danej grupie odbiorców. Eventy to wszystkie te wydarzenia, do których powstania potrzeba złożonego procesu organizacyjnego – bazującego na projektowaniu, planowaniu, organizacji, produkcji i ewaluacji, czyli na końcowej ocenie projektu. Eventem może być więc festiwal czy koncert, jednak niekoniecznie będzie nim towarzyskie spotkanie grupy przyjaciół przy kawie. Co istotne, w procesie tworzenia eventów uczestniczy całe mnóstwo osób – począwszy od organizatorów, poprzez podwykonawców, aż po obsługę techniczną, firmy cateringowe i transportowe. Na szczęście, dzięki funkcjonalnemu systemowi do rezerwacji biletów i ich sprzedaży jakim jest Ekobilet, organizacja takiego eventu staje się łatwiejsza.
Jakie są rodzaje eventów?
Eventy z powodzeniem można podzielić na kilka grup – skoncentrowanych na uzyskaniu innego celu poprzez organizację wydarzenia. Pierwszym, jednym z najpopularniejszych rodzajów eventów są eventy biznesowe (nazywane również „korporacyjnymi”), organizowane aby zrzeszać firmy pracujące w tej samej branży, w celu szkolenia dla specjalistów danej grupy czy – po prostu – stworzenia możliwości wymiany doświadczeń zawodowych. Innym rodzajem eventów są te rozrywkowe – znane większości z nas bardzo dobrze. To różnej maści koncerty, festiwale, występy oraz spotkania autorskie – zapewniające uczestnikom dobrą zabawę i relaks. Eventy mogą być też kulturalne – organizowane przez filharmonię czy operę, cechujące się sporą dostojnością i elegancją. Wymieniając rodzaje eventów nie można zapomnieć o tych, które jednoczą ludzi dla osiągnięcia szczytnego celu – a więc eventów charytatywnych – z których zebrany dochód wspiera finansowo określoną, wybraną wcześniej placówkę lub osobę. Być może wielu z nas miało okazję uczestniczyć w tak zwanym „evencie sportowym „ – na przykład biegu czy konkursie w danej dyscyplinie sportu. Eventem mogą być też targi oraz wystawy – stosowane najczęściej w procesie promocji konkretnej branży (targi ślubne, ogrodnicze, książki). Na liście najpopularniejszych eventów nie może zabraknąć spotkań z kandydatami na stanowiska polityczne – a więc eventów obywatelskich – do przygotowania których zwykle potrzeba bardzo wielu kroków w procesie organizacyjnym. Ostatnim rodzajem eventów są te marketingowe – mające na celu promocję konkretnego miejsca, na przykład szkoły tańca. Niezależnie od tego na jaki rodzaj eventu finalnie się zdecydujesz- nasza firma dostosuje się do twoich potrzeb i pomoże przy sprzedaży.
Dlaczego warto organizować eventy?
Organizacja eventów spotyka się z coraz to większym zainteresowaniem – nic dziwnego, to właśnie one stanowią jeden z najciekawszych rodzajów marketingu. Przedsiębiorstwa, chcące skrupulatnie śledzić najnowsze trendy w działaniach reklamowych, z całą pewnością powinny rozważyć wybór organizacji wydarzeń – dzięki którym firma może realnie zwiększyć świadomość marki wśród osób zainteresowanych ich produktem czy usługą. Eventy to również doskonała możliwość zintegrowania danego środowiska – na przykład wyżej wspomnianych specjalistów określonej branży. Co ciekawe, interesujący event działa znacznie lepiej niż reklama w formie broszury – którą wielu potencjalnych Klientów odruchowo wrzuca do kosza. Event daje możliwość przeżycia ciekawego, inspirującego doświadczenia – które w skuteczny sposób buduje pozytywny wizerunek marki, a co za tym idzie – zachęca osoby zainteresowane do skorzystania z ich usług bądź zakupu konkretnego produktu.
Czym jest event marketing?
Nie da się ukryć – to właśnie event marketing może okazać się jednym z najbardziej skutecznych narzędzi marketingu, z których będą korzystać firmy w najbliższych latach. Tradycyjna forma reklamy dla wielu z nas jest już nieco przestarzała i najzwyczajniej w świecie nudna. Dlatego świadomi znaczenia marketingu przedsiębiorcy powinni rozważyć zastosowanie interesującego, przyciągającego Klienta event marketingu – czyli działań marketingowych opartych na organizowaniu wydarzeń.
Przynoszący rezultaty event marketing obejmuje elementy takie jak promocja (a więc podkreślanie pozytywnych cech danego produktu czy usługi), edukacja (informowanie o produkcie bądź usłudze), integracji (możliwości spotkania się oraz wymienienia doświadczeń przez osoby z branży), interakcji (a więc poznania produktu czy usługi „na żywo”, swego rodzaju „doświadczenia” go) oraz – opcjonalnie – sprzedaży dodatkowej usługi lub produktu. Ostatni aspekt event marketingu może zobrazować wydarzenie zorganizowane przez producenta butów – który, oprócz obuwia, wyeksponuje na evencie elementy dodatkowe takie jak kosmetyki do jego pielęgnacji, ozdoby czy sznurowadła. Najważniejsze aspekty event marketingu, o których nie warto zapominać to z kolei budowanie rozpoznawalności marki oraz zwiększanie zaangażowania potencjalnych Klientów – przekładające się na popularne w marketingu „generowanie leadów”, czyli zdobywanie cennych kontaktów do osób, które rzeczywiście zainteresowane są zakupem.
Czy event marketing ma sens? Jak pokazują ostatnie trendy – to właśnie on jest jednym z najciekawszych, najskuteczniejszych narzędzi marketingu. Warto mieć na uwadze, że dobrze zrobiony event realnie przysporzy nam wielu nowych Klientów – a co za tym idzie pomoże w zwiększeniu sprzedaży. Profesjonalną organizacją eventów z przyjemnością zajmą się doświadczeni event managerowie, którzy odpowiedzą na nurtujące nas pytania i dopilnują, aby organizowane przez nas wydarzenie spełniło oczekiwania potencjalnych, uczestniczących w evencie Klientów.