Imprezy świąteczne dla pracowników są niezwykle różnorodne. Uzależnione są od wielkości przedsiębiorstwa, od tradycji w nim kultywowanej oraz od jego kondycji finansowej.
Chociaż organizowanie Wigilii firmowych na dobre wpisało się w kalendarz imprez organizowanych cyklicznie w pracy, nie należy traktować obecności na niej jako obowiązku służbowego i nie wolno nikogo do tego zmuszać. Dla wielu osób może to być tylko i wyłącznie święto rodzinne, niektórzy zaś mogą wyznawać inną religię niż katolicka lub po prostu zdecydowali się na ścisły post.
Tradycja – rzecz święta
Tradycyjna Wigilia z dwunastoma potrawami charakterystyczna jest przede wszystkim dla niewielkich firm, w których panuje kameralna atmosfera, gdzie wszyscy znają wszystkich i ściśle ze sobą współpracują. Z reguły uroczystości organizuje się na chwilę przed rodzinnymi świętami tj. w okolicy 22-24 grudnia, w godzinach pracy. Stroi się choinkę, dekoruje pomieszczenia biurowe odpowiednimi dla okazji ozdobnikami, które przypominają o zbliżających się Świętach Bożego Narodzenia. Mimo iż Święta te mają przede wszystkim charakter rodzinny, te zdobnicze motywy w miejscu pracy nie mają nic wspólnego z fanaberią. Są jedynie próbą przystosowania się do panującego zwyczaju.
Skoro tradycyjnie już urządza się w firmie imprezy świąteczne dla pracowników, trzeba pamiętać o rzeczy podstawowej obok przystrojenia choinki – wieczerzy wigilijnej. Podczas gdy większe przedsiębiorstwa przy takich okazjach zatrudniają do pomocy firmy gastronomiczne, które świadczą usługi z zakresu cateringu, w tych niewielkich w dalszym ciągu praktykuje się imprezy składkowe, polegające na tym, że każdy z uczestników przygotowuje wcześniej ustalone danie. Ten dzień nie ma stanowić kolejnego sprawdzianu zaangażowania pracowników w działania firmy, dlatego też warto pomyśleć właśnie o cateringu. Coraz częściej jednak nawet w najmniejszych zakładach pracy wybiera się gotowe menu przygotowane przez profesjonalistów, gdyż jest to przede wszystkim oszczędność czasu, ale także i pieniędzy. Koszt usługi nie jest bowiem wygórowany. Za przyrządzenie różnych wariantów poczęstunku dla jednej osoby trzeba zapłacić średnio od 35 – 80 zł. Kwoty są ruchome i często uzależnione od indywidualnych preferencji zamawiającego catering, od wcześniejszej współpracy, ustaleń, jakie udało się wynegocjować, renomy firmy gastronomicznej, proponowanych rabatów oraz miasta.
———————————————————————————————————————
Serwis organizatorzyimprez.pl łączy zainteresowanych organizacją eventów ze specjalistami, którzy je przygotują. Baza organizatorów imprez obejmuje przeróżne oferty organizacji eventów, począwszy od bankietów i wesel, poprzez wydarzenia kulturalne i branżowe targi, a skończywszy na imprezach masowych. W katalogu prezentują się również firmy zapewniające obsługę techniczną, agencje hostess oraz firmy cateringowe – słowem, wszyscy specjaliści, których pomocy potrzebujesz, by przedsięwzięcie się udało – organizacja imprez z naszym serwisem jest łatwiejsza.
———————————————————————————————————————
Podczas gdy niewielu ma obiekcje przed wspólnym zasiadaniem do stołu ze współpracownikami, dla wielu sytuacją dość niewygodną jest tradycyjne także dzielnie się opłatkiem. Większość osób jest zdania, że łamanie się opłatkiem jest czynnością zarezerwowaną dla uroczystości w rodzinnym gronie, ponieważ bardzo wiele w tym intymności. Warto więc wziąć to pod uwagę i uszanować uczucia innych osób, dla których niewygodny może być bezpośredni kontakt ze współpracownikami, którzy nie są życzliwi lub szefem, którego nie darzy się zbyt wielką sympatią i pozostać przy zbiorowych życzeniach.
Imprezy świąteczne dla pracowników coraz częściej nie mogą obyć się bez Mikołaja, zwanego także Gwiazdorem. Odziany w czerwony strój w czapce z pomponem pan ma pełne ręce roboty w tym przedświątecznym okresie, a właściciele firm, którzy ich wynajmują zacierają ręce, gdyż na firmowe spotkania właśnie najczęściej zaprasza się świętego. Koszt usługi uzależniony jest od wielu czynników m.in.: od firmy i od miasta. Cena wynajęcia świętego z profesjonalnej firmy świadczącej takie bożonarodzeniowe usługi waha się od 200 – 300 zł. Jeśli chce się uświetnić spotkanie opłatkowe wizytą Świętego Mikołaja w towarzystwie świty i z gotowymi, pięknie zapakowanymi prezentami, dodatkowo trzeba przygotować na ten cel 30 – 100 zł. Można także zaprosić osobę, która amatorsko trudni się tym zajęciem lub oddelegować kogoś z pracowników do pełnienia tej zaszczytnej funkcji. Te rozwiązania gwarantują znaczne obniżenie kosztów związanych z obcowaniem ze Świętym Mikołajem, gdyż niejednokrotnie koszt wynajęcia stroju w wypożyczalni zamyka się w 50 zł.
Skoro jest i Gwiazdor, nie może zabraknąć i prezentów. Mechanizmy obdarowywania się są różnorodne. Pracownicy, po wcześniejszym losowaniu, przygotowują dla siebie wzajemnie drobne upominki, które wręczają sobie podczas kolacji wigilijnej. Podarkami może także zająć się sam zatrudniający. W takiej sytuacji najczęściej pracownicy otrzymują gadżety firmowe lub po prostu kartki z życzeniami.
Praktykowaną tradycją w wielu przedsiębiorstwach jest przygotowywanie paczek m.in. ze słodyczami, alkoholem, owocami, herbatą. Często pracownicy otrzymują niewielki dodatek finansowy do premii lub talony. To doskonały pomysł, gdyż pomaga uniknąć problemu związanego z niechcianymi, nietrafionymi bądź zdublowanymi prezentami.
Wszystko zależy od zdolności finansowych przedsiębiorstwa, od możliwości odpisania sobie kosztów związanych z imprezami świątecznymi dla pracowników od podatku oraz od celu, jaki chce się uzyskać.
W biznesie nie ma nic za darmo
Mimo iż dobre maniery nakazują, by prezenty stanowiły miły, niezobowiązujący gest, za którym nic się nie kryje, podarunki firmowe to także sposób na dowartościowanie klientów i kontrahentów oraz motywację pracowników. U tych ostatnich ponadto można uzyskać lojalność. Sam przedsiębiorca i jego firma zyskują w oczach zatrudnionych. Łączeni są z przyjaznym środowiskiem pracy, a otrzymane od niego prezenty traktowane są jako uznanie, podziękowanie i wyraz wdzięczności za zaangażowanie w uzyskanie najlepszych wyników.
Spotkanie opłatkowe stanowi także doskonały moment na poprawę stosunków pomiędzy samymi pracownikami. Moc imprezy wigilijnej i obecność opłatka ma to do siebie, że ludzie są względem siebie bardziej życzliwi, otwarci, przyjaźni. Z racji, że nie powinno się siadać do wigilijnego stołu, kiedy czuje się do kogoś z obecnych urazę, łatwiej na świątecznej imprezie firmowej wyeliminować zgrzyty, jakie pojawiły się we wzajemnej współpracy oraz stworzyć dobrą atmosferę w pracy. Tym samym można sprawić, że zatrudnieni nastawią się na realizację zamierzonych wyników. Brak waśni przyczynić się może do wzrostu kreatywności pracujących osób.
Trudno uznać same imprezy świąteczne dla pracowników za bezinteresowne, gdyż w biznesie niestety nie ma nic za darmo. Podstawowym celem, jaki można osiągnąć dzięki organizacji takich świątecznych spotkań, jest integracja. Sprzyja ona bowiem zwiększaniu wydajności pojedynczych członków zatrudnionego personelu. Wraz ze wzrostem motywacji oraz wydajności pracujących rosną dochody generowane przez przedsiębiorstwo. Sami zainteresowani jednak deklarują, że kontakty na gruncie zawodowym nie są wystarczające do tego, by zbudować zgrany zespół. Do tego potrzebne są przede wszystkim spotkania integracyjne, także świąteczne, które organizuje się w pracy.
Powiew z zachodu
Wespół z pojawieniem się na polskim gruncie korporacji zagranicznych, tradycyjne spotkania wigilijne zaczęły przeistaczać się w różnorodne eventy znane także pod nazwą Christmas Party. Imprezy te nie mają już tak tradycyjnego i zarazem intymnego charakteru. Nastawione są bardziej na radość i zabawę, nie są związane z wypełnieniem przykrego obowiązku. Nierzadko towarzyszy im kropla alkoholu. Z racji, że te imprezy świąteczne dla pracowników tak bardzo odbiegają od polskiej tradycji, nie są tak bardzo popularne. Ich nieformalny charakter zaczynają doceniać te przedsiębiorstwa, które w głównej mierze zatrudniają młodych ludzi i nie boją się nowości, nawet kosztem tradycji.
Tutaj szerokie pole do popisu mają organizatorzy imprez, których oferty dostępne są na stronie internetowej: www.organizatorzyimprez.pl.
Christmas Party najczęściej organizowane są wieczorami. Ich scenariusz w niczym nie przypomina tradycyjnych Wigilii. Najczęściej przybierają formę eventów z zabawami dla pracowników, konkursami z nagrodami lub loteriami. Ostatnia forma atrakcji pomaga dostrzec w imprezie inne niż rozrywkowe cele. Pracownicy samodzielnie zadecydować mogą, jaką kwotę są w stanie przeznaczyć na zakup losu, pod którym kryje się nagroda ufundowana przez pracodawcę. Uzyskane fundusze przeznaczyć można na wsparcie fundacji, której patronuje przedsiębiorstwo. Pomoc potrzebującym i charytatywność to chyba najbardziej pożądane w okresie świątecznym formy aktywności. Warto tutaj wspomnieć, że nic tak nie jest w stanie zintegrować ludzi, jak wzajemne połączenie się w niesieniu pomocy i czynieniu dobra.
Innym uatrakcyjnieniem mogą być zamknięte koncerty znanych i lubianych gwiazd, przedpremierowe pokazy kinowe bądź teatralne. Można postawić także na wynajęcie agencji artystycznej, która uświetni uroczystość specjalnie przygotowanym pokazem np. sztucznych ogni, tanecznym, sztuki barmańskiej.
Doskonałym pomysłem będzie także zaproszenie pracowników do restauracji np. na degustację wina czy cygar. Atrakcją może być także poczęstunek, który opierał się będzie np. na egzotycznej kuchni, która z wigilijnymi przysmakami ma niewiele wspólnego. Można także pokusić się o zorganizowanie imprez na powietrzu, w których dobra zabawa będzie szła w parze z rywalizacją, integracją i motywacją. Warto pamiętać, że scenariusz i atrakcje powinny być dostosowane do wieku i upodobań pracowników. Nie wszystko to, co ucieszy młodzież, da satysfakcję pracownikom z dużym stażem pracy.
Dzisiaj już nie kładzie się takiego jak niegdyś nacisku na budowanie wizerunku firmy jako wielkiej rodziny. Firmowe imprezy, w których uczestniczą pracownicy z rodzinami nie są już tak powszechne. Teraz pracodawcy stawiają przede wszystkim na integrację, motywację oraz chcą pokazać, że doceniają swoich pracowników i są pełni uznania dla ich pracy. Jakichkolwiek motywacji jednak nie używać, najważniejsze jest to, że imprezy świąteczne dla pracowników to przede wszystkim hołdowanie tradycji.
natalia jurga
Źródło: