1. Kredyty i pożyczki
Chociaż w większości przedsiębiorstw w sektorze MŚP głównym źródłem finansowania są środki własne, to jednak wiele z nich wspiera swoją działalność za pomocą kredytów i pożyczek. Dostępne na korzystnych zasadach kredyty inwestycyjne, kredyty obrotowe czy pożyczki dla nowych firm to pomocna dłoń dla rozwijającego się biznesu.
2. Fundusze unijne
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej przedsiębiorcy uzyskali dostęp do szeregu programów unijnych wspierających rozwój biznesu. Do dyspozycji są między innymi:
– Programy Regionalne
– Program Inteligentny Rozwój
– Program Polska Wschodnia
– Program Wiedza Edukacja Rozwój
– kredyty, pożyczki i poręczenia
3. Szkolenia
Podnoszenie swojej wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności to zawsze dobra inwestycja. Dzięki szkoleniom pracodawca i jego pracownicy mogą uzyskać dostęp do narzędzi wspierających skuteczny rozwój.
4. Doradztwo
Fachowe doradztwo w dziedzinie finansów, handlu, zasobów ludzkich, prawa i innych obszarów kluczowych dla rozwoju firmy umożliwia osiągnięcie jeszcze lepszych efektów. Informacje o doradztwie dla firm można znaleźć także w Bazie Usług Rozwojowych PARP.
5. Kluby biznesowe
Dzielenie się wiedzą i znajomościami popłaca. Dostęp do takich zasobów może zapewnić klub biznesowy – organizacja wspierająca przedsiębiorców, która umożliwia efektywny rozwój biznesu i umocnienie pozycji rynkowej. Adresy klubów biznesowych można znaleźć online.
6. Parki przedsiębiorczości
Korzystne warunki w parkach przedsiębiorczości wspierają firmy w sektorze MŚP. Dostęp do infrastruktury oraz dodatkowych usług dla biznesu wspomaga przyszłościowy rozwój.
7. Outsourcing
Dzięki usługom outsourcingowym firma może skoncentrować się na rozwoju, przekazując część swoich obowiązków w ręce ekspertów. Outsourcing księgowości, kadr i płac, outsourcing IT to tylko kilka dostępnych opcji.
8. Nowe technologie
Inwestowanie w nowe technologie to sprawdzony sposób, by wyprzedzić konkurencję. Automatyzacja, informatyzacja, nowe rozwiązania sprzętowe umożliwiają szybsze, sprawniejsze, efektywniejsze realizowanie codziennych operacji i przynoszą wymierne zyski wspierające firmę w rozwoju.
9. Internet
Internet niesie szereg korzyści dla każdej firmy. Własna strona, fanpage na Facebooku, szeroka gama metod marketingowych pomagają w dotarciu do nowych klientów i budowie profesjonalnego wizerunku.
10. Rynki zagraniczne
W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej nawet najmniejsza firma może mieć globalny zasięg. Zagraniczni klienci i kontrahenci to dostęp do nowego kapitału i efektywne wsparcie dla ekspansji biznesu.
11. Jakość
Jakość sprzętu, materiałów, produktów, usług czy obsługi klienta – to wartość nie do przecenienia w perspektywie rozwoju firmy należącej do MŚP. Dbając o to, aby była jak najwyższa, można skutecznie wspinać się po szczeblach drabiny sukcesu.
Źródła:
– 2020. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2020.