Sale konferencyjne powinny być przygotowywane zgodnie z restrykcyjnymi normami dotyczącymi akustyki pomieszczenia. W budynkach na terenie Polski i całej Europy obowiązują normy zgodne z PN-B 02151-4:2015-6. Co to oznacza w praktyce i jaki poziom akustyki powinna mieć dobrze wyposażona sala konferencyjna? Zajrzyj do artykułu i poznaj praktyczne wskazówki!

Wymagania techniczne dotyczące akustyki sal konferencyjnych – co mówią przepisy?
Najważniejszym dokumentem wskazującym jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Znajdziesz w nim kilka informacji, które są istotne z punktu widzenia przygotowania sali konferencyjnej do odbywających się wykładów i spotkań.
A zatem, musisz wiedzieć, że pomieszczenia użyteczności publicznej muszą być wyposażone w odpowiednie akcesoria, np. absorbery akustyczne, które pomogą zapewnić optymalne warunki akustyczne w pomieszczeniu. Istotny jest tu pogłos, czas pogłosu, a także poziom dźwięków słyszalnych z zewnątrz.
Warto tu wspomnieć o wskaźniku STI. Ten przybiera wartości od 0 do 1, gdzie wysoki wskaźnik oznacza doskonały poziom zrozumiałości mowy na sali konferencyjnej. Aby go obliczyć, musisz wziąć pod uwagę: kubaturę pomieszczenia podawaną w m2 oraz czas pogłosu.
Co więcej, zgodnie z normą PN-B-02151-4:2015-06 maksymalny dopuszczalny czas pogłosu zależnie od kubatury pomieszczenia powinien mieścić się w przedziale od 0,6 do 1 s.

Jak przygotować salę konferencyjną pod względem akustyki?
Każda przestrzeń biurowa powinna pozwalać na komfortową pracę każdego dnia. W przypadku sal konferencyjnych musisz utrzymać wartości najlepiej poniżej 48 dB. Tyle wystarczy, aby odbywające się na miejscu spotkania były komfortowe dla słuchaczy i prowadzących.
Odpowiadasz za przygotowanie terenu sali konferencyjnej do wykładów? W takim razie zapamiętaj kilka wskazówek:
- Zaizoluj przestrzeń, aby zminimalizować ryzyko odbicia dźwięku.
- Wykorzystaj drzwi i okna o dobrych właściwościach akustycznych.
- Używaj materiałów wykończeniowych, które sprzyjają poprawie akustyki, np. wykładziny materiałowe.
- Unikaj twardych i gładkich powierzchni – zarówno podłóg, jak i ścian.
Pamiętaj o tym, że do stworzenia idealnie wygłuszonej sali konferencyjnej możesz potrzebować takich elementów, jak dyfuzor akustyczny.
A jeśli zawsze stawiasz na jakość i chcesz mieć rozwiązania, które skutecznie poprawiają akustykę w niemalże każdych wnętrzach, wtedy koniecznie weź pod uwagę panele akustyczne na Bluetone. To produkty najwyższej jakości, które poprawią sposób rozchodzenia się dźwięków na sali konferencyjnej, a dodatkowo zaizolują ją tak, aby dźwięki z zewnątrz nie przedostawały się do środka.
Jak akustyka wpływa na komfort uczestników wykładu na sali konferencyjnej?
To jeden z najważniejszych czynników, o jaki musisz zadbać podczas przygotowywania sal konferencyjnych do wykładów. Pamiętaj, że inwestycja w dyfuzory i panele akustyczne to jednorazowy wydatek, który posłuży Ci na wiele lat.
Im lepiej przystosujesz salę do optymalnych warunków akustycznych, tym lepiej będą czuć się osoby uczestniczące w spotkaniach. W ten sposób:
- poprawisz zrozumiałość mowy;
- zredukujesz zmęczenie słuchaczy na długich konferencjach;
- unikniesz ryzyka, że dźwięki z zewnątrz zakłócą ważny wykład lub szkolenie.
A zatem, dobra akustyka w sali konferencyjnej to fundament dla komfortu uczestników wykładów. Jeśli planujesz organizację wydarzenia w sali konferencyjnej, upewnij się, że akustyka jest dostosowana do potrzeb zarówno prelegenta, jak i słuchaczy, a także zgodna z obowiązującymi normami.