To historyczny i długooczekiwany moment. Wczoraj na płycie Stadionu Dziesięciolecia pojawiły się koparki, które zrywały stare trybuny legendarnego obiektu. Tak rozpoczęła się budowa Stadionu Narodowego na Euro 2012.
Zdjęcia z placu budowy zostaną wysłane do UEFA. To będzie dowód na to, że prace ruszyły.
Firma Pol-Aqua w miesiąc ma zamiar rozebrać cały obiekt. Gruz, aby nie utrudniać życia mieszkańcom, będzie wywoziła po godz. 18. W sumie blisko 270 tys. m sześć. ziemi trafi na składowiska w okolicach Legionowa, Marek i Otwocka.
W ziemi zostanie umieszczonych kilkanaście tysięcy różnych słupów (wbijanych i wwiercanych). Te prace też nie mają być uciążliwe dla mieszkańców. Będą trwały od godz. 6 do 22. Poza stadionem hałas nie przekroczy 80 decybeli, a to poziom zwykłego miejskiego zgiełku.
Pol-Aqua zbuduje też cztery tunele wjazdowe na przyszły stadion. Wszystkie ziemne prace mają się zakończyć w kwietniu przyszłego roku. Inwestor, Narodowe Centrum Sportu, zapłaci za nieaż 125,4 mln zł.
Już w październiku NCS ogłosi przetarg na wykonawcę części naziemnej obiektu. Prace mają ruszyć wiosną, gdy skończy się budowa fundamentów. Stadion na 55 tys. miejsc za ok. 1,2 mld zł ma być gotowy w połowie 2011 r., rok przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej.
Na budowę Stadionu Narodowego patrzyła dość nieufnie UEFA. W swoim najnowszym raporcie tę inwestycję oznaczyła jednak kolorem pomarańczowym. Oznacza to, że kontrolerzy z UEFA coraz bardziej wierzą, że Narodowe Centrum Sportu dotrzyma terminów złożonych w harmonogramie prac.
Tymczasem część kupców, którzy handlują na stadionowych błoniach, przenosi swoje stragany poziom niżej. Tam mogą pracować do końca 2009 roku Później, by nie przeszkadzać w budowie obiektu, cały bazar ma się przeprowadzić na tereny po fabryce Faelbet przy ul. Marywilskiej na Białołęce. Ratusz już od kilku miesięcy przygotowuje ten teren pod targowisko.
Dodatkowo powstaną następujące inwestycje wokół stadionu:
– budowa parkingów wokół stadionu
– modernizacja Wybrzeża Szczecińskiego
– budowa stacji PKP Stadion
– powstanie pętli tramwajowej w al. Zielenieckiej
– budowa połączenia kolejowego między lotniskiem Okęcie i Dworcem Zachodnim
– modernizacja trasy tramwajowej między Dworcem Wileńskim a Stadionem Narodowym
– przeniesienie dworca PKS Stadion na Dworzec Wschodni
– modernizacja kolejowej linii średnicowej
– przebudowa Dworca Wschodniego
– modernizacja Dworca Centralnego
Źródło: Gazeta Wyborcza