Poznań ośrodkiem debaty o e-rozwiązaniach dla Polski i Europy

Miasto Poznań – listopadowy gospodarz głównych wydarzeń polskiej prezydencji w Radzie UE – gości około 900 delegatów, w tym przedstawicieli administracji centralnej, regionalnej oraz lokalnej, biznesu, społeczeństwa obywatelskiego i ekspertów na 6. Europejskiej Konferencji Ministerialnej i wystawie nt. e-administracji: "Borderless eGovernment Services for Europeans".

Uczestnicy dwudniowego spotkania debatują o skutecznych rozwiązaniach dla potrzeb publicznej e-administracji na szczeblu lokalnym, regionalnym i ponadgranicznym.

O wykorzystaniu nowoczesnych technologii w poznańskiej administracji mówi Wojciech Pelc z Oddziału Serwisów Informacyjnych Urzędu Miasta Poznania.

Czym jest egov2011PL dla przyszłości Poznania, Polski i UE?

Konferencja ministerialna i towarzysząca jej wystawa poświęcona e-administracji, odbywające się w Poznaniu, to wydarzenia ważne i prestiżowe – zarówno dla naszego miasta, które może gościć ważne osobistości, jak i dla naszego kraju i całej Unii. W zakresie usług typu “e-government” mamy jeszcze wiele do zrobienia. Mam nadzieję, że przeprowadzone debaty i podjęte w ich konsekwencji działania będą kolejnym krokiem na drodze do czynienia naszej administracji bardziej elastyczną i przyjazną dla obywateli, przy jednoczesnym obniżaniu jej kosztów i wspieraniu rozwoju gospodarczego całej Unii.

Poznań od lat wyznacza standardy w zakresie internetowych ułatwień dla mieszkańców i angażuje się w ich promocję. Wybór lokalizacji konferencji nie jest zatem przypadkowy. Podkreśla rangę i znaczenie naszego miasta jako lidera tych działań. Pokazuje też edukacyjną rolę wymiany doświadczeń i osiągnięć przedstawicieli administracji publicznej i organizacji różnych szczebli. Uczestnicy konferencji nie tylko debatują, ale przede wszystkim czerpią wiedzę od najlepszych, dążąc do dorównania ich osiągnięciom.

Zgodnie z wytycznymi UE do 2015 roku usługi typu “e-government” powinny być dostępne dla co drugiego Europejczyka i wykorzystywane w 80% firm. Celem jest usprawnienie prowadzenia biznesu i ułatwienie dla obywateli korzystających z urzędów. Jakie są dokonania Poznania na tym polu?

Poznań odgrywa wiodącą rolę we wdrażaniu nowoczesnych technologii usprawniających obsługę obywateli przez Internet. Potwierdzają to liczne wyróżnienia, jak choćby: Lider Informatyki 2004, dwukrotny tytuł „Złota @ – Samorządowy Lider Elektronicznej Administracji” (2005, 2010), wyróżnienia Euro Crest Awa@rd the best website (2006, 2011), „Webstar internautów 2006” za najlepszą stronę internetową w kategorii Administracja Publiczna i wiele innych.

Obrazują to natomiast konkretne, wdrożone w życie innowacyjne projekty, wielokrotnie naśladowane przez inne miasta.

Innym, niezwykle ważnym czynnikiem jest rozbudowana sieć szerokopasmowa w naszym mieście, łącząca ośrodki naukowe, akademickie, instytucje administracji publicznej, jak również szkoły i firmy. Warto dodać, że to nasze miasto jest wiodącym krajowym ośrodkiem tzw. Internetu optycznego obsługującego polską naukę i liderem badań nad Internetem nowej generacji – pod koniec października odbyła się w Poznaniu, również w ramach polskiej prezydencji, specjalistyczna konferencja nt. Internetu przyszłości, gromadząca wybitnych specjalistów z całej Europy.

Po czym dziś możemy poznać e-Poznań?

Jesteśmy prekursorem systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej w Polsce. Rozwiązanie zostało uruchomione w 2003 roku, a do momentu uruchomienia „jednego okienka” aż 20% osób zakładających działalność gospodarczą w Poznaniu robiło to przez Internet! Jako pierwsi w kraju umożliwiliśmy naszym mieszkańcom zapisywanie przez Internet dzieci do szkół. Dzisiaj system obejmuje żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne zarządzane przez miasto. Za pomocą sieci poznaniacy mogą również wyszukać miejsca pochówku swoich bliskich czy znajomych na 10 nekropoliach. Wdrożyliśmy szereg e-formularzy ułatwiających załatwienie spraw urzędowych, umożliwiamy ustalenie przez Internet terminu wizyty w urzędzie w konkretnej sprawie. Wiele spraw i formalności potwierdzamy wysyłając automatycznie bezpłatne komunikaty SMS do naszych klientów. Niedawno, również jako pierwsi w kraju, udostępniliśmy API naszego portalu miejskiego – to otwarcie umożliwia ponowne wykorzystanie informacji (tzw. re-use) przez podmioty zewnętrzne i budowanie na ich podstawie nowych usług dla mieszkańców. Pierwsze z nich zrealizowane w tym modelu są już dostępne w sieci! Od wielu lat posiedzenia Rady Miasta są transmitowane on-line w technologii strumieniowej. Nagrania archiwizujemy w wersji audio, można je znaleźć za pośrednictwem specjalnej wyszukiwarki. Dzięki powiązaniu tych zasobów z treściami Biuletynu Informacji Publicznej mieszkańcy mogą nie tylko wysłuchać dowolnych wystąpień radnych, ale również zapoznać się z treścią dokumentów omawianych podczas debaty i zapoznać się z wynikami głosowań.

Jakiego kalibru zmiany jakościowej usług administracyjnych możemy się spodziewać najbliższym czasie?

Dzięki wdrożeniu e-usług znacząco wzrosła jakość i szybkość obsługi mieszkańców. Planujemy wdrożenie kolejnych rozwiązań usprawniających procedury urzędowe. Dużym wyzwaniem będzie przygotowanie i wdrożenie tzw. „portalu mieszkańca”, umożliwiającego każdemu poznaniakowi m.in. uzyskanie informacji nt. danych gromadzonych o nim przez administrację samorządową. Wielkie znaczenie przywiązujemy do dalszego rozwoju usług informacyjnych opartych o cyfrowy plan miasta. Mieszkańcy powinni również w niedługim czasie zauważyć zmiany w Biuletynie Informacji Publicznej – wprowadzone zostaną dodatkowe ułatwienia w organizacji i przeszukiwaniu ogromnych zasobów treści udostępnianych tą drogą obywatelom. Planujemy również dalszy rozwój technologii mobilnych – już dziś stosujemy masowo tzw. fotokody, publikujemy multimedialne przewodniki dla urządzeń typu smartphone, czy specjalną, „odchudzoną” wersję portalu miejskiego dla użytkowników telefonów komórkowych.

Co zmiany w ramach e-government zmienią w kontekście starzejącego się społeczeństwa i osób niepełnosprawnych?

Od kilku lat na oficjalnym portalu miasto publikuje treści zgodnie z międzynarodowymi standardami dostępności. Dotyczy to zarówno technologii, jak i organizacji treści. Dzięki temu z zasobów portalu i Biuletynu Informacji Publicznej mogą korzystać użytkownicy wszelkich rodzajów przeglądarek internetowych, jak również niewidomi, osoby słabowidzące, czy głusi. Dzięki budowie sieci 35 Publicznych Punktów Dostępu do Internetu, uruchomionych m.in. w Klubach Seniora, liczba osób starszych korzystających z Internetu systematycznie rośnie. Osobnym wyzwaniem pozostaje przygotowanie treści adresowanych dla tych grup odbiorców. Kilka miesięcy temu uruchomiliśmy specjalny serwis tematyczny „Zdrowie”, a do końca roku zaprezentujemy użytkownikom portal przygotowany z myślą o niepełnosprawnych.

Jakie znaczenie ma e-administracja w kontekście państwowych, biznesowych relacji ponadgranicznych?

Celem, jaki zakłada UE, jest budowa transgranicznych usług administracyjnych wspierających działalność gospodarczą i aktywność obywateli Unii na rzecz zwiększenia konkurencyjności tego obszaru w kontekście globalnych wyzwań. Aby to osiągnąć konieczne jest jednak ujednolicenie podstaw prawno-administracyjnych obowiązujących w poszczególnych państwach. Dopiero wówczas będziemy mogli mówić o e-administracji i e-biznesie w kategoriach ponadgranicznych. Jeśli to nastąpi, a większość wewnętrznych barier zostanie zlikwidowana, będziemy mogli prowadzić biznes i załatwiać swoje sprawy urzędowe z każdego miejsca w Europie, niezależnie od lokalizacji.

Innym niezwykle ważnym wyzwaniem stojącym przed administracją publiczną jest pełna otwartość zasobów informacyjnych – debata nad zasadami i sposobami udostępniania i ponownego wykorzystania danych pochodzących z zasobów publicznych jest niezwykle interesująca.

Źródło: www.media.netpr.pl

miejsca na spotkania w Poznaniu

Czterogwiazdkowy Scandic Wocław usytuowany jest w centrum miasta. Dogodny dojazd z autostrady A4/A8, niewielka odległość (12 km) od lotniska im. Mikołaja Kopernika oraz umożliwiający przebycie pieszo dystans do Głównego Dworca Kolejowego PKP, zapewniając uczestnikom komfort szybkiego dotarcia na miejsce spotkania.
Oferujemy bezpłatny dostęp do internetu (wi-fi) w całym hotelu.

Rubbens & Monet Centrum Hotelowo Konferencyjne znajduje się 5 km od serca Torunia – Starówki.

- Łatwy dojazd
- Dostępność wszelkich usług włączenie ze SPA, gastronomią, parkingiem, Internetem
- 2,5 ha powierzchni dostępnej dla organizacji eventów
- 1700 m2 sal konferencyjnych
- komfortowe pokoje w przystępnej cenie

Mieszczący się na wyspie okolonej fosą zamek wraz z 12 ha parkiem był w przeszłości jedną z najokazalszych rezydencji magnackich w Polsce. Był siedzibą króla Polski Stanisława Leszczyńskiego oraz książąt Sułkowskich. Sale paradne zamku wraz z wystawami eksponatów są udostępnione dla zwiedzających. Zamek jest obiektem konferencyjnym i miejscem organizacji wszelkiego rodzaju imprez firmowych i prywatnych. Posiada hotel w kategorii 3* oraz własną gastronomię z obszerną restauracją.