Raport: Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce

Jak wyglądała organizacja spotkań i wydarzeń w obrębie turystyki biznesowej w roku 2009 w Polsce? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce"(Poland Meetings and Events Industry 2010) przygotowany przez Convention Bureau of Poland Polskiej Organizacji Turystycznej przy współpracy z Katedrą Turystyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. To pierwsza taka publikacja na rynku polskim.

Przemysł spotkań jest ważną dziedziną polskiej gospodarki i generuje spore zyski dla poszczególnych regionów. Raport powstał, by zanalizować wielkość tych wydarzeń na terenie naszego kraju. Zalicza się do nich konferencje/kongresy, targi, wydarzenia korporacyjne i motywacyjne.

Analizie poddanych zostało około 4 000 spotkań i wydarzeń, które odbyły się w 2009 roku. Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) opracowała kryteria, jakie musi spełniać dane wydarzenie lub spotkanie, by uwzględnić je w tej statystyce: jest to czas trwania (powyżej 4 godzin), liczba uczestników (minimum 10) oraz miejsce (obiekt musi zostać opłacony w tym celu).

Na podstawie systematycznych analiz powstał raport „Statistic Report the International Association Meetings Market”. Według danych w 2009 roku w Polsce swoje spotkania (113) zorganizowały 103 stowarzyszenia, o 16 mniej w porównaniu z rokiem 2008. Najwięcej spotkań odbyło się w USA (595), Niemczech (458) i Hiszpanii (360). Polska w tej klasyfikacji znajduje się na 29 miejscu. W rankingu miast 49 miejsc zajmuje Warszawa (32 spotkania), 53 – Kraków (30 spotkań) oraz 183 – Poznań (9 spotkań) i Gdańsk – 231 miejsce (7 spotkań).

Analizie poddane zostały także miesiące, w których odbywa się najwięcej spotkań: do tej grupy należy wrzesień (569), październik (411) i listopad (436). Najmniej spotkań odbywa się w wakacje- w lipcu ich liczba wyniosła 214, a w sierpniu tylko 183. Pod względem długości trwania spotkań, zdecydowanie przeważają wydarzenia krótsze niż 3 dni (ponad 93 %), te trwające od 4 do 10 dni to tylko 5 %, natomiast spotkania powyżej 11 dni to znikomy procent wszystkich wydarzeń (2%).

Wzięto pod uwagę także liczbę uczestników w poszczególnych kategoriach. Bezkonkurencyjne okazały się targi i wystawy (stanowią ponad 46 % wszystkich wydarzeń), które odwiedziło 609 158 osób. Kongresy i konferencje (35 %) zgromadziły ogólną liczbę 459 322 osób. W dalszym polu są wydarzenia korporacyjne (10%) i motywacyjne (9%) – udział w nich wzięło odpowiednio 130 992 i 121 660 ludzi. Najwyższą frekwencję zanotowano we wrześniu (199 583 tys.), co nie może dziwić, ponieważ w tym miesiącu odbyło się najwięcej spotkań. Najmniej uczestników pojawiło się na styczniowych wydarzeniach- niespełna 55 tys.

Wśród statystyki dotyczącej narodowości uczestników zdecydowaną większość stanowią obywatele z polskim paszportem (ponad 95%), w dalszej kolejności Europejczycy (4 %), natomiast Azjaci i Amerykanie stanowią znikomy odsetek delegatów. A jakie tematy dominowały podczas spotkań? – największą grupę stanowią nauki humanistyczne (31%), technologiczne (20%) oraz medyczne (18%).

Przemysł spotkań i wydarzeń ścisłe powiązany jest z branżą noclegową. Największe zapotrzebowanie na usługi hotelowe występuje w Warszawie – udział stolicy w tym rynku to ponad 42 %, podczas gdy kolejne miasta na tej liście (Wrocław i Poznań) osiągnęły poziom 24%. Daleko plasuje się na tej liście Gdańsk- zaledwie 5 % – to i tak więcej niż Katowice i Szczecin (po 2 %). Dużą niespodzianką w tym zestawieniu jest brak Krakowa.

Raport obrazuje sytuacje przemysłu spotkań i wydarzeń w obrębie turystyki biznesowej. Jego pełna wersja znajduje się na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Wyobraź sobie miejsce, gdzie luksus spotyka się z nieskazitelną naturą. Hotel Żubrówka ****, położony na skraju Białowieskiego Parku Narodowego, to nie tylko przestrzeń idealna do organizacji konferencji i spotkań biznesowych, ale także oaza spokoju i relaksu. Nowoczesne zaplecze konferencyjne, wykwintna kuchnia regionalna oraz szeroka gama atrakcji integracyjnych sprawiają, że każdy pobyt w tym wyjątkowym miejscu staje się niezapomnianym przeżyciem. Odkryj, jak połączyć efektywną pracę z chwilami odprężenia w otoczeniu dziewiczej przyrody!

Kormoran Wellenes Medical SPA znajduje się w małej, zacisznej wsi Rowy. Niezwykłość tego miejsca to położenie - między wodami (rzeka, jezioro, morze ) a zielenią Słowińskiego Parku Narodowego. Kormoran to firma rodzinna, nie należąca do żadnej sieci hotelowej.

Cottonina Hotel & Mineral SPA Resort zajmuje się w organizacją wyjątkowych pobytów integracyjnych i spotkań biznesowych. Komfortowe zaplecze konferencyjne zostało starannie zaprojektowane tak, aby łączyć funkcjonalność ze stylowym wystrojem. Umiejętność dopasowania się do potrzeb Klientów jest kluczem do sukcesu, który posiadają nasi specjaliści. Dzięki nabytemu doświadczeniu sporządzą ofertę na miarę najbardziej wyszukanych potrzeb.