STADION MUSI NA SIEBIE ZAROBIĆ
W obiektach sportowych doskonale można połączyć kilka funkcji. Można weń organizować nie tylko sportowe wydarzenia, ale spróbować zarobić na stadionach poza sezonem piłkarskim. Przychód z działalności pobudowanego obiektu jest niezbędny do tego, by obiekt mógł funkcjonować w stanie niepogorszonym jeszcze przez długi czas. Do tego potrzebne są finanse w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych każdego miesiąca. Patrząc na rosnące zadłużenia sektorów użyteczności publicznej, można przypuszczać, że władz może nie być stać na comiesięczne wydatki tego rzędu.
Zarobić można nadając stadionom chwytliwe nazwy, które można wykorzystywać w celach komercyjnych.
STADION JAKO CENTRUM KONFERENCYJNE
Całkiem dochodowa może być organizacja wspomnianej już przestrzeni konferencyjnej. Tak ogromne obiekty sportowe mają wielkie możliwości. Przede wszystkim sprzyjają zagospodarowaniu sporej przestrzeni do warunków konferencyjnych, nawet do ok. 2000 osób. Takie rozmiary pozwolą na organizację spotkań także na międzynarodowych szczeblach. Dużych sal z takim przeznaczeniem w dobrej lokalizacji jest nadal w Polsce niewiele. Umiejscowienie bowiem też jest niezwykle istotną kwestią. Bezpośrednie sąsiedztwo hotelu, sklepów i obiektów rozrywkowo-rekreacyjnych jest bardzo wygodne zwłaszcza dla osób przyjezdnych, które nie znają miasta i nie potrafią się po nim poruszać.
Warszawa w budowie centrum konferencyjnego w kompleksie Stadionu Narodowego upatruje ogromnej szansy dla Polski. Pobudowanie obiektu dysponującego ogromną salą konferencyjną przyczynić się może do rozwoju turystyki konferencyjnej także na ziemiach polskich. Z racji, że na gruncie tego rodzaju podróży duże znaczenie ma element nowości, Warszawa może dobrze kalkulować, a jej śladem powinny pójść władze innych miast, które dzięki inwestycji w nowoczesne, dobrze wyposażone sale konferencyjne, mogą przyczynić się nie tylko do popularyzacji Polski, ale i swojej małej ojczyzny.
Dodatkowo stworzyć można zaplecze biurowe i czerpać zyski od wynajmujących je przedsiębiorców, które – zważywszy na atrakcyjną lokalizację skupiającą mrowie mieszkańców i przyjezdnych – będą niemałe.
JAK WYKORZYSTAĆ OBIEKT WIELOFUNKCYJNY?
Pomysłów na wykorzystanie stadionów w inny niż sportowy tylko sposób jest bardzo wiele. W ramach projektu stworzyć można centra konferencyjne, zaplecze rekreacyjno-rozrywkowe oraz stworzyć strefy dla biznesu. Obok stadionu sportowego z podgrzewaną murawą, na którym z powodzeniem można zorganizować także eventy, targi i wystawy, to dobre miejsce na przygotowanie festiwali i wielu masowych imprez kulturalno-rozrywkowych, bankietów, restauracji, dyskotek, hoteli i kasyn. Zyski czerpać można z wynajmu sal na imprezy zamknięte takie jak: wesela, studniówki, komunie, bale karnawałowe i sylwestrowe oraz z wynajmu pomieszczeń na działalność gospodarczą.
Stworzenie obiektów wielofunkcyjnych może rozwiązać problem ich utrzymania. Pod warunkiem jednak, że dodatkowe przestrzenie będą miały szansę na wykorzystanie ich po zakończeniu Euro 2012 i przyniosą dodatkowe przychody. Dzięki wielofunkcyjności stadionów mieszkańcy miast, w którym są one zlokalizowane, otrzymują przede wszystkim bogatą ofertę spędzania czasu wolnego. Dodatkowo zyskać można miejsce dla organizacji wielkich masowych imprez kulturalnych takich jak np. koncerty międzynarodowych gwiazd. Tym samym nie tylko uzyska się promocję miast i obiektu, ale będzie można czerpać zyski z napływu turystów, którzy przyjeżdżać będą na muzyczne święta. Ponadto obiekt wielofunkcyjny może wpłynąć pozytywnie na rozwój otoczenia, w którym się znajduje oraz jest dużo atrakcyjniejszy dla sponsorów, którzy w dużej mierze finansują obiekt.
Tak wielkie skupisko przestrzeni, z której ludność będzie mogła czerpać różnorodne korzyści, sprzyjać będzie ogólnemu rozwojowi miasta. Wiąże się ona z koniecznością stworzenia sieci komunikacyjnej (drogi, autobusy, pociągi), która połączy obiekt z centrum miasta, lotniskami i dworcami. Budowa kompleksów stadionowych może więc pozytywnie wpłynąć na rozwój miast.
Warto więc wykorzystać tę szansę, jaką daje Polsce możliwość organizacji Euro 2012 i stworzyć imponujące obiekty, które przyciągną już za dwa lata rzeszę fanów piłki nożnej, a po imprezie wpłyną na cyklicznie podróże konferencyjne przedsiębiorców z sąsiadujących krajów.
PF