SATOS wdrażany będzie etapowo, a jego podstawowym celem jest dopasowanie polskiego prawa i realiów do zapisów Unijnego Kodeksu Celnego, który zakłada całkowitą cyfryzację wymiany danych między organami celnymi a sektorem przedsiębiorców.
Założenia systemu SATOS
System Awizacji Towarów i Osób daje możliwość wysłania wyprzedzającego zgłoszenia awizacyjnego lub zgłoszenia awizacyjnego poszerzonego, które dotyczy przewożonych towarów lub osób. Nowe narzędzie umożliwi rezerwowanie terminu przekraczania granicy przez samochody ciężarowe lub autokary.
W założeniach SATOS będzie dotyczył usług awizacyjnych w transporcie drogowym, lotniczym, kolejowym oraz morskim. Systemowe podejście do podmiotów zajmujących się międzynarodowym obrotem towarowym w zakresie wyprzedzającej kontroli oraz obsługi przesyłek przełoży się w praktyce na wymierne korzyści biznesowe oraz logistyczne w obszarze ruchu granicznego. SATOS ograniczy do minimum wysyłanie informacji do KAS – jeden komunikat awizacyjny obsłuży wszystkie inne obowiązki celne.
Nowy system przyczyni się do tworzenia bardziej wydajnych mechanizmów gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i wymiany danych zawartych w dokumentach elektronicznych na styku z partnerami oraz wewnątrz PUESC (reużywalność danych).
SATOS – korzyści dla biznesu
SATOS usprawni transport drogowy, ale również lotniczy, kolejowy i morski. Załatwianie wszelkich spraw klientów KAS w zakresie przemieszczania się osób i towarów w obrocie z krajami trzecimi. W praktyce cel ten zostanie osiągnięty poprzez:
-
Wysyłanie elektronicznej awizacji przybycia – skrócenie czasu oczekiwania na odprawę oraz jej usprawnienie,
-
Rezerwowanie terminu przekraczania granicy – wskazywanie terminów wybranych przez Klienta lub skorzystanie z rekomendacji służb celnych co do najkrótszego czasu oczekiwania; dostępne będą różne opcje rezerwacji, na przykład ze względu na rodzaj transportu (przesyłki priorytetowe dla przewozu towarów łatwopsujących się, żywych zwierząt, pomocy humanitarnej itp.) lub wybór wolnego terminu korzystnego dla przewoźnika; rezerwacja dotyczy przewozu osób w obie strony granicy oraz wywozu towarów,
-
Komunikację z innymi systemami celnymi na granicach drogowych oraz z systemami terminalowymi operatorów w portach kolejowych, morskich, lotniczych,
-
Aktualizacja danych dotyczących statusu pojazdów (wjazd na granicę, rozpoczęcie odprawy, wyjazd z granicy).
System SATOS – znaczenie dla usprawnienia transportu
Dzięki usłudze elektronicznej rezerwacji terminu przekroczenia granicy zoptymalizowane zostaną systemy logistyczne podmiotów zajmujących się przewozem. W przełożeniu na praktykę oznacza to:
-
Skrócenie kolejek, czyli czasu oczekiwania na granicy,
-
Zmniejszenie spiętrzeń i wypadkowości na drogach dojazdowych do przejść granicznych,
-
Poprawa warunków pracy kierowców.
Terminarz wdrażania
Wdrażanie nowego systemu podzielone jest na trzy etapy:
-
Od 15.03.2021 r. – SATOS przyjmować będzie zgłoszenia przesyłek przed załadunkiem w transporcie lotniczym (przesyłki pocztowe i kurierskie).
-
Od 01.03.2023 r. – SATOS rejestrować będzie zgłoszenia przesyłek w transporcie lotniczym (przed załadunkiem) poczta i kurierzy (F42, powiadomienie o przybyciu) oraz pozostałe przesyłki lotnicze (drobnicowe).
-
Od 01.03.2024 r. – SATOS obejmie swoim działaniem wszystkie obszary transportu międzynarodowego