Turystyka w Polsce – czy faktycznie jest lepiej?

Turystyka jest tą dziedziną gospodarki, która w istotny sposób wpływa na PKB, w wielu krajach należy do najbardziej dochodowych. Pod koniec 2014 roku wkład polskiej branży turystycznej w PKB wzrósł do 6 proc. (w 2013 wynosił 5,3 proc.), mimo to jest poniżej średniej europejskiej. Biorąc pod uwagę typowe usługi turystyczne (pomijając np. usługi budowlane związane z budową bazy turystycznej), do PKB rocznie dodają one około 40 mld złotych.

Wzrosła też liczba turystów z zagranicy, ale i ta jest poniżej średniej europejskiej.

Dlaczego? Przecież nasz kraj jest atrakcyjny krajobrazowo i przyrodniczo, także mamy wiele ciekawych zabytków. Istotnych czynników jest kilka, wśród nich wymienić można m.in.:

– nadal niedobrą jakość dróg, zwłaszcza prowadzących do miejsc propagujących turystykę aktywną (m.in. Wschodnie Mazury, Bieszczady);

– brak bazy hotelowej średniej jakości spełniającej wymogi zachodniego turysty;

– nieumiejętna promocja, zwłaszcza brak nawyku dobrego promowania lokalnych przybytków (tu istotnym negatywnym czynnikiem jest wciąż mała znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego);

– niedofinansowanie promocji przez władze lokalne, nierzadko niedocenianie roli promocji przez samorządy;

– niedostateczne wykorzystanie własnej konkurencyjności i oryginalności;

– zbyt wysokie ceny, czego przykładem mogą być usługi agroturystyczne na Mazurach;

– brak zaufania do biur turystycznych, po niedawnych bankructwach kilku z nich.

Mimo to rola turystyki w polskiej gospodarce rośnie – przyczynił się do tego w ostatnich latach nie tylko wzrost świadomości i bardziej już profesjonalna promocja (przykładem może być choćby akcja “Mazury cud natury”), ale również poprawa infrastruktury i niezła koniunktura gospodarcza Polski nawet w kontekście niedawnego kryzysu.


W ostatnich latach wydłużyła nam się ilość autostrad, nie jest to tempo zabójcze, ale widoczne. Dostępność do najodleglejszych zakątków wyraźnie poprawił program budowy tak zwanych “schetynówek”, czyli asfaltowych dróg lokalnych. Jeśli idzie o infrastrukturę drogową to do jej poprawy bardzo przyczyniły się środki europejskie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Przykładem może być (niedawno wyremontowana) droga wiodąca przez północną część województwa warmińsko-mazurskiego, na dodatek z przylegającymi do niej nowymi ścieżkami rowerowymi.

Wydarzeniem związanym z zagospodarowaniem turystycznym Polski wschodniej jest na pewno szlak rowerowy “Green Velo” – niemal 2000 tys. wytyczonej i utwardzonej trasy wiodącej od warmińsko-mazurskiego przez m.in. podlaskie aż do świętokrzyskiego. Jest to jedna z najdroższych inwestycji turystycznych finansowanych z UE.

Choć na koniec trzeba podkreślić – inwestycje i środki to czynniki niezaprzeczalnie pozytywne, ale mimo to trzeba jeszcze trochę popracować nad świadomością lokalnych samorządów, jeśli idzie o rolę promocji turystycznej w rozwoju gospodarczym.

Biznesowy charakter naszego obiektu oraz nowoczesne wnętrze dają możliwość wypoczynku i zapewniają warunki do komfortowej pracy.
Do dyspozycji Gości oddajemy 7 wielofunkcyjnych, klimatyzowanych sal konferencyjnych, znajdujących się w Krakowie, w centrum Nowej Huty. Ich łączna powierzchnia wynosi ponad 500 m2.

Haston City Hotel to obiekt biznesowy znajdujący się w malowniczej okolicy, przy głównej drodze wyjazdowej w kierunku Poznania, między Obwodnicą Śródmiejską, a Autostradową Obwodnicą Wrocławia. Położenie Hotelu sprawia, że osoby odwiedzające Wrocław mają nadzwyczaj dogodny dojazd. Hotel proponuje 111 nowoczesnych, dźwiękoszczelnych i klimatyzowanych pokoi z bezpłatnym dostępem do Internetu. Haston City Hotel jest także doskonałym miejscem dla różnego rodzaju spotkań biznesowych i kongresów.

Hotel Nicolaus znajduje się w samym centrum Torunia, na jego zabytkowej starówce, naprzeciw Domu Mikołaja Kopernika. Obiekt jest połączeniem historii i nowoczesności, które przenikają się na każdym kroku.