Czym jest audyt ISO 9001?
Audyt jakości to, najprościej mówiąc, proces zmierzający do stwierdzenia, czy firma lub instytucja audytowana spełnia określone wymagania i kryteria standardu. Audyt jest badaniem o charakterze usystematyzowanym i w pełni niezależnym.
Jakie są zmiany w ISO 9001?
Poprzednie zmiany w standardzie ISO 9001 były kosmetyczne. Obecną aktualizację normy można potraktować jako rewolucję. Poniżej najważniejsze zmiany.
Zmiana 1: struktura normy
Znowelizowana norma ISO 9001 składa się z 10 rozdziałów. Zmiany, które wejdą w życie w 2018 roku, zupełnie zmieniają strukturę normy, przystosowując ją do 10 punktowego schematu stopniowo wdrażanego w innych standardach systemów zarządzania wydawanych przez ISO
Zmiana 2: zasady zarządzania jakością
W nowej wersji normy obowiązywać będzie 7, a nie – jak dotychczas – 8 zasad zarządzania jakością. Część nazw i interpretacji tych zasad uległy zmianie. Nie będzie już zasady dotyczącej podejścia systemowego. W przypadku pozostałych zasad zarządzania jakością nie ma większych zmian. Jedną z ważniejszych jest próba stworzenia takiego systemu zarządzania, aby pracownicy sami chcieli zaangażować się we wprowadzanie zmian i w rozwój całej organizacji. Pewne modyfikacje dotyczą również zasady dotyczącej ciągłego doskonalenia. Eksperci doszli bowiem do wniosku, że proces samodoskonalenia kiedyś się kończy i jest uzależniony od kwestii ekonomicznych.
Pewnym novum jest również zarządzanie relacjami, które zostało potraktowane szerzej i rozciągnięte również na relacje z klientami i odbiorcami, a nie – jak to miało miejsce do tej pory – wyłącznie na dostawców. Istotne jest również budowanie pozytywnych relacji z lokalną społecznością, które bazuje na społecznej odpowiedzialności biznesu.
Zmiana 3: zarządzanie ryzykiem
To zupełnie nowy rozdział, jaki pojawia się w normie ISO 9001. Jego istotą jest identyfikacja zewnętrznych i wewnętrznych czynników, które składają się na kontekst działania organizacji. Wszelkie procesy i zasoby wchodzące w skład wewnętrznych czynników dają nam szerokie pole do działania. Możemy nauczyć się jak najlepiej wykorzystywać czynniki kontekstu wewnętrznego w taki sposób, aby radzić sobie z negatywnymi czynnikami, jakie napotykają na nas z zewnątrz, a na które nie mamy wpływu. W taki sposób będziemy wdrażać proces zarządzać ryzykiem. Więcej na temat szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka można dowiedzieć się, zapisując się na szkolenie audytor iso 9001.
Zmiana 4: cele jakości
Do niedawna cele jakości nie były należycie wykorzystywane w systemie wdrożonym w organizacji. Nowelizacja normy ISO 9001 pozwala na nowo spojrzeć na cele jakości. Obecnie muszą one być istotne z punktu widzenia klienta i jego potrzeb (nawet wtedy, gdy bezpośrednio go nie dotyczą), być zgodne z polityką firmy i być mierzalne. Zmieniło się również podejście także do monitorowania i aktualizowania celów jakości, a także jej planowania.
Zmiana 5: dokumentacja
Organizacje mogą w sposób bardziej elastyczny dokumentować swój system zarządzania jakością wg. normy ISO 9001. Firma nie musi już prowadzić księgi jakości, choć wiele organizacji z pewnością z przyzwyczajenia pozostanie przy tej formie dokumentacji.
Zmiana 6: łańcuch tworzenia wartości
Znowelizowana norma traktuje ten aspekt znacznie szerzej aniżeli dotychczas. Nowe podejście uwzględnia szeroką współpracę z wobec kontrahentami i pośrednikami oraz ich rozwój i zaangażowanie w ich systemy zarządzania jakością.