Konferencje są jednym z instrumentów public relations i stanowi jego istotną część. Pośród mnogości z dzisiejszych dostępnych metod do przeprowadzenia konferencji (telekonferencje, wideokonferencje, tradycyjne konferencje czy sympozja), wydaje się być proste jej zorganizowanie – niestety nic bardziej mylnego. Zaaranżowanie perfekcyjnej konferencji wymaga od organizatorów sporego wysiłku, czasu i środków. Pomimo wielu przeszkód jakie stoją na drodze planowanego szkolenia, działania te z pewnością przyniosą pożądany efekt, a poczucie satysfakcji i spełnienia zrekompensują zaangażowaną pracę w postaci perfekcyjnie przygotowanej konferencji.
Jedną z najważniejszych i najistotniejszych zalet przeprowadzenia konferencji jest kontakt wzrokowy z osobami uczestniczącymi w danym sympozjum. Dzięki takim spotkaniom przepływ informacji może stać się rzetelniejszy i bardziej obrazowy. Wiadomości ważne i poufne dla firmy mogą być przekazane do wszystkich uczestników konferencji jednocześnie. Na takich spotkaniach można rozwiać wszelakie wątpliwości i implikacje interesujące pracowników.
Konferencje to również idealne miejsca dla spotkań i zawężania więzi pracowniczych. Dzięki owym spotkaniom na salach wykładowych możliwe jest spotkanie się z kolegami z pracy, porozmawianie z ludźmi o problemach przedsiębiorstwa oraz o celach do jakich powinna dążyć firma. Konferencja daje możliwość interakcji pomiędzy osobami, zaprezentowanie swoich opinii oraz wymianę doświadczeń z kolegami z branży.
Zatem można śmiało powiedzieć, iż konferencja to nie tylko suche wykłady prelegentów i uważne słuchanie uczestników, ale również, a nawet przede wszystkim kontakty z osobami z firmy lub tej samej branży. Spotkania czy sympozja mogą posłużyć jako doskonała forma pokazania pracownikom, iż liczymy się z ich pomysłami na wizję firmy.
Niejednokrotnie konferencja, dzięki swej formie prowadzenia, zmusza uczestników do twórczego myślenia i sprawia, iż każdy może na jakiś czas stać się członkiem zarządu. Kreuje to właścicieli firm na menadżerów, którzy dbają o swoje przedsiębiorstwo i inwestują w ludzi, organizując konferencje. Sympozjum czy konferencja może zaszczepić wśród pracowników lojalność i zaangażowanie tak potrzebną do efektywnego zarządzania firmą. Dobrze przeprowadzona konferencja może dodać wszystkim wiatru w żagle i przyczynić się do wzrostu wydajności pracy.
D.M.